Använd den här korta guiden för att se vad som döljer sig bakom hotellstjärnorna och upptäck deras betydelse för hur du väljer att resa.
Stjärnor har länge använts för att ge hotellgäster en uppfattning om vad de kan förvänta sig av hotellen i form av kvalitet och servicenivå. Men hur klassificeras hotellen och vem uppfann systemet med hotellstjärnor?
Häng med så ska vi berätta historien bakom hotellklassificeringarna, hur de skiljer sig åt mellan olika länder och vilken betydelse de har för både resenärer och hotellinnehavare.
Hotellstjärnornas historia och utveckling
Förr i tiden kallades övernattningsställen i Sverige för gästgiverier. Det var först i början av 1800-talet som det första stadshotellet i Sverige slog upp portarna.
Men det skulle snart komma flera, och mitten av 1800-talet blev stadshotellen allt vanligare då gästgiverierna fått ett alltmer skamfilat rykte. Klassificeringen av svenska hotell dröjde dock. Första gången ett nationellt klassificeringssystem med olika stjärnklasser infördes i Sverige var 2003.
Systemet togs fram av SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (numera Visita) på begäran av gäster och researrangörer. Det här klassificeringssystemet hann dock bara vara i bruk i sju år. 2010 blev Sverige nämligen tillsammans med sex andra europeiska länder medlemmar i nygrundade Hotelstars Union, som hade utarbetat gemensamma kriterier för hotellens stjärnklasser.
De sju ursprungliga medlemsländerna i Hotelstars Union har med tiden fått sällskap och är nu 25 till antalet. 19 är aktiva, medan övriga 6 har observatörsstatus.

Klassificeringssystemen och deras vaghet
Det finns internationella klassificeringssystem som Forbes och AAA som är kända världen över, men du har kanske stött på andra också. I Sverige är det förstås Hotelstars Unions officiella system som dominerar, men det finns även mer informella system.
Hos researrangörerna och bokningssajterna på nätet hittar du inte bara Hotelstars Unions officiella klassificeringar i form av ett visst antal stjärnor, utan där finns också omdömen som lämnats av användarna. Därtill har plattformar som Google egna betygssystem som inhämtar information från ett flertal källor, exempelvis från tredje part och resultat från maskininlärning.
Klassificeringssystemen kan variera rejält mellan olika länder. Storbritannien har även de ett klassificeringssystem med fem olika stjärnklasser, men kriterierna i klasserna skiljer sig från de vi har i Sverige.
Hotellen i Hotelstars Unions medlemsländer har 270 kriterier att ta hänsyn till, som är indelade i två kategorier: obligatoriska kriterier och tilläggskriterier. För att uppnå en viss stjärnklass måste hotellet uppfylla de obligatoriska kriterierna, men även ett antal tilläggskriterier. Får man många tilläggspoäng kan man nå superiornivå.
Vi ska strax titta närmare på några olika klassificeringssystem runt om i världen. Men först ska vi kortfattat presentera vad de svenska hotellens olika stjärnklasser innebär.
De olika stjärnklassernas innebörd

Gäster som känner till klassificeringssystemet och de olika stjärnklasserna skulle förstås aldrig boka rum på ett enstjärnigt hotell och sedan förvänta sig få en egen PT och butler. Men vad är egentligen skillnaden mellan ett femstjärnigt hotell och ett fyrstjärnigt?
Även om klassificeringssystemet ger utrymme för vissa skillnader, så ska varje nivå ändå hålla en viss gemensam standard. Här kommer en sammanfattning av vad stjärnklasserna vanligtvis betyder i termer av service, kvalitet och trivselförmåner.
Enstjärniga hotell
Ett enstjärnigt hotell i Sverige erbjuder ett enkelt boende med grundläggande service. När ett svenskt hotell bara har en stjärna så betyder det inte nödvändigtvis att kvaliteten är låg, utan snarare att man fokuserat på enkelhet och prisvärdhet utan en massa extra lull-lull.
För den som söker ett enkelt ställe att bo på och inte vill att priset ska sticka iväg, så kan ett enstjärnigt hotell som fått positiva omdömen vara ett strålande alternativ. Användarrecensioner är särskilt viktiga i det här fallet, eftersom de ger en bild av vad som faktiskt kan förväntas.
Tvåstjärniga hotell
Om du väljer ett tvåstjärnigt hotell i Sverige så betyder det förmodligen att du vill ha ett bekvämt boende med lite fler trivselförmåner, men inte någon lyx. Precis som på enstjärniga hotell får du ett rum med egen toalett och dusch/badkar.
Samma sak är det med tv på rummet och internetuppkoppling. Du har tillgång till basala hygienartiklar som tandborste och tandkräm, och där ska även finnas en handduk, ett badlakan samt hand- och duschtvål. Rummets inredning är enkel och praktisk. Möblemanget består av klädhyllor, ett bord, en stol och förstås en eller flera sängar.
Tvåstjärniga hotell i Sverige är i allmänhet prisvärda boenden och finns spridda över hela landet. Hotellen är oftast privatägda och ingår inte i några hotellkedjor.
De finns i alla tänkbara miljöer och hotellbyggnaderna kan skilja sig avsevärt i den här klassen. På hotell med två stjärnor blir du serverad en frukostbuffé, till skillnad från enstjärniga hotell som bara erbjuder en enklare standardfrukost.
Trestjärniga hotell
Trestjärniga hotell satsar både på kvalitet och prisvärdhet. Priset för övernattningen blir något högre än för ett- och tvåstjärniga hotell, men du får i gengäld mer för pengarna.
Dessa hotell passar perfekt för dem som söker ett trivsamt och bekvämt semesterboende utan onödig lyx. I Sverige erbjuder trestjärniga hotell ofta trivselskapande förmåner som:
- Restaurang i anslutning till hotellet med olika rätter att välja på
- Träningslokaler och relaxavdelningar
- Läge i nära anslutning till turistattraktioner eller stadskärnor
- Rum eller sviter med vacker inredning
- Bemannad bar eller minibar på rummen
- Mötesrum för konferenser och affärsmöten
- Dygnet runt-öppen reception
Bland de trestjärniga hotellen hittar du stora hotellkedjor som Comfort Hotel, Best Western Hotel, First Hotel och många fler. Dessa hotell är geografiskt välplacerade och erbjuder ett bekvämt boende till rimligt pris, och är därför ett lämpligt alternativ för ett brett spektrum av resenärer.
Fyrstjärniga hotell
Många fyrstjärniga hotell är lyxinrättningar som utmärks av sina exklusiva trivselförmåner, exceptionella lägen och eleganta inredningsmiljöer. Skillnaden mellan ett trestjärnigt hotell och ett fyrstjärnigt i Sverige handlar många gånger om den högre servicenivån och att allt sköts omsorgsfullt in i minsta detalj.
På ett trestjärnigt svenskt hotell kan du exempelvis få rumsservice och en vacker utsikt, men på ett hotell med fyra stjärnor öppnas dörren till fler trivselskapande förmåner, som concierge eller ett förstklassigt läge, som Victory Hotel i Gamla stan i Stockholm.
Fyrstjärniga hotell är kända för att erbjuda en lång rad trivselhöjande inslag. Det kan röra sig om turndown-service, lyxiga toalettartiklar, gourmeträtter i hotellrestaurangen eller exklusiva spa- och hälsoanläggningar. Om du väljer ett fyrstjärnigt hotell i Sverige så får du oftast ett härligt boende med guldkant.
Femstjärniga hotell
Även om det finns saker som skiljer sig åt mellan olika femstjärniga hotell, så har de ändå alla gemensamt att de erbjuder högsta tänkbara lyx i fråga om service, boendemiljö och trivselfaktorer.
Femstjärniga hotell i Sverige har ofta en utomordentligt vacker interiör, rum och sviter så väl som övriga lokaler. Spa-anläggningar och gourmeträtter är standard, medan restaurangerna ofta leds av en känd kock. Rummen och sviterna på dessa hotell är utformade så att de ger gästerna en maximalt bekväm och lyxig vistelse.
De aktiviteter som erbjuds brukar vara något utöver det vanliga. Det kan till exempel finnas flera pooler, ibland uppvärmda eller belägna i vackra trädgårds- eller parkmiljöer. Det kan även finnas inomhuspooler med vacker utsikt över landskapet eller staden.
Utöver nyss nämnda trivselfaktorer erbjuder förstklassiga hotell ofta andra tjänster, som salonger för olika typer av skönhetsvård, exklusiv underhållning och gym som är utrustade med den senaste fitnessteknologin. Att bo på ett femstjärnigt hotell i Sverige är en helgjuten lyxupplevelse där man tänkt på allt in i minsta detalj, från att du checkar in tills du (motvilligt) checkar ut.

Kriterier för hotellens stjärnklasser
Nu när du har läst om hotellens olika stjärnklasser i Sverige och vet vilka förväntningar du kan ha på dem, ska vi titta närmare på hur man bär sig åt för att fastställa dem. Processen spänner över många områden och Hotelstars Unions klassificeringssystem omfattar hela 270 kriterier.
Systemet omfattar både obligatoriska kriterier och tilläggskriterier, som kan göra att hotellet uppnår superiornivå. Om hotellet uppfyller ett visst kriterium utdelas en eller flera poäng beroende på vad det gäller. Områden som bedöms är bland annat städning, service, sängar, toalett, mat och dryck.
Kriterierna är detaljerade och kan exempelvis specificera minsta tjocklek för madrassen eller minsta arbetsyta för bordet. Även om vissa kriterier kan kännas väldigt exakta så skapar de samtidigt en enhetlig standard som gäller för alla hotell.
Visita svarar för hotellklassificeringen i Sverige, utifrån Hotelstars Unions kriterier – och själva inspektionerna utförs av Svensk Klassificering AB som är ett helägt dotterbolag till Visita. Tack vare deras arbete kan du som gäst i förväg få ett bättre ett hum om vad kan förvänta dig av ett visst hotell.
Stjärnklasser och regionala skillnader
Många av världens länder har sina egna sätt att klassificera hotell, och dessa sätt kan variera rejält. Fyra stjärnor behöver till exempel inte betyda samma sak i Frankrike som i Spanien – eller ens i två olika städer i Spanien.
Spanien hör till de få länder som inte har ett nationellt klassificeringssystem, så standarderna kan skilja sig något från en region till en annan. Italien har också regionala klassificeringssystem, där tillsyn utförs av staten istället för organisationer inom den privata sektorn.
I länder som Spanien och Italien, där varje region har sitt eget sätt att klassificera hotell, kan Skyscanner komma till undsättning. Här hittar du omdömen från andra resenärer, som fått betygsätta enskilda faktorer som städning, läge, service, rum, prisvärdhet och sovmiljö. På så sätt kan du jämföra deras omdömen med den officiella klassningen. Du hittar även omdömen kombinerat med foton som gästerna har tagit, samt detaljerade uppgifter om vilka trivselförmåner som finns på hotellet – allt för att du ska få en klarare bild av vad du kan förvänta dig. Så när du jämför hotell och det lokala klassificeringssystemet ger ett något osammanhängande intryck kan du få klara besked med hjälp av Skyscanners system.
Som tur är finns det andra områden i Europa som är mer enhetliga och samstämmiga. Förutom Sverige så är Tyskland, Grekland, Lettland och andra länder medlemmar i Hotelstars Union.
En god nyhet är att du inte nödvändigtvis behöver sätta dig in i olika klassificeringssystem om du planerar att resa till Australien eller Dubai. Forbes Travel Guide har betygsatt förstklassiga hotell världen över utifrån ett och samma system.

Undantag: När fem stjärnor inte räcker till
Om någon frågade dig hur många stjärnor ett hotell kan få skulle du väl svara fem, eller hur? Även om du inte direkt har fel, så finns det faktiskt ett annat tänkbart svar.
Under årens lopp har begreppet ”sjustjärnigt hotell” blivit allt vanligare inom resebranschen. Även det officiellt sett inte finns några sådana, så har man ändå velat göra en markering.
Lyxen som sjustjärniga hotell erbjuder ligger på en helt annan nivå med ett överdåd som man möjligen kan unna sig en gång i livet. Burj Al Arab i Dubai är ett utmärkt exempel på sjustjärnig storslagenhet med sina sagolika interiörer, privata stränder och heltäckande utbud av restauranger i toppklass.
Stjärnklasser och deras betydelse för gäster och hotellinnehavare
I vissa hänseenden har stjärnklasserna blivit betydligt viktigare för hotellinnehavarna än för gästerna. Att få fyra eller fem hett eftertraktade stjärnor kan räcka för att sätta ett välskött hotell på kartan – ett faktum som alla hotellägare är mycket väl medvetna om.
Jakten på fler stjärnor är nu lika viktigt för många hotell som betygen är för gymnasieelever som vill komma in på något av de högst ansedda universiteten. Stjärnklasserna kan dock hjälpa till att hålla resenärernas och hotellägarnas förväntningar inom samma ramar – från servicekvalitet till prissättning.

Välj ett hotell som matchar dina behov
Som du ser behöver antalet stjärnor inte spegla om ett hotell är ”fantastiskt” eller om det ska ”undvikas till varje pris”. De är istället tänkta att fungera som allmänna riktlinjer och ge dig en uppfattning om vad du kan förvänta dig.
Därför kan det vara klokt att väga in både stjärnklassning och kundomdömen när du bestämmer dig för ett hotell. Genom att läsa kundrecensioner och titta på foton som resenärerna själva tagit kan du ofta få en tydlig hint om vad som väntar efter incheckningen.
Stjärnklassningens betydelse
Trots den stora betydelse som vissa resenärer tillmäter stjärnklasserna, så är de alltjämt en ganska ny företeelse som kom till för mindre än hundra år sedan. Det är viktigt att komma ihåg att de fortfarande inte är färdiga, utan kommer att fortsätta utvecklas i samspel med hotell- och restaurangbranschen.
Visst, antalet stjärnor ger dig en hint om du kan förvänta dig att någon parkerar bilen åt dig eller om sängen kommer att vara bäddad med lyxiga sängkläder. Men tänk då på att de förmodligen bara är bitar i ett pussel och inte visar hela bilden.
Är du redo att använda dina nyvunna kunskaper om hotellens stjärnklasser och börja skissa på nästa reseäventyr? Oavsett om du är på jakt efter fyndpriser eller fluffiga morgonrockar så hjälper Skyscanner gärna till med att hitta de bästa hotellen inför din nästa resa.
Skyscanner hjälper dig att hitta de bästa erbjudandena på flyg, hotell och biluthyrning inför din nästa resa.