Vi berättar Skyscanners historia

Vi beger oss lite längre bort

Vi är ute på uppdraget att förändra världens sätt att resa.

Följ vår resa

Presskontor

Här finns kontaktuppgifter för förfrågningar från media.

Ta kontakt

Företagsblogg

Håll dig uppdaterad med pressmeddelanden och senaste nytt.

Läs senaste nytt

Varumärkesmaterial

Få tillgång till våra foton, produktbilder och logotyper.

Ta en titt

Vill du få tag på en talesperson?

Ta kontakt med vårt presskontor så får du veta mer.

Bryan

Bryan
Dove

VD

Efter att ha haft viktiga befattningar på Microsoft, Amazon och Skype kom Bryan till Skyscanner 2015. Här leder han alla delar av företaget, däribland teamen för produkter, teknik, datavetenskap, design och infrastruktur, och får dem alla att växa. Han blev VD 2018.

Ruth

Ruth
Chandler

Chief People Officer

Ruth tror starkt på att ”Bra personal gör bra produkter”, så hon och hennes team är inriktade på att stödja och utveckla de över 1.000 fantastiska individer som utgör Skyscanner.

Stuart

Stuart
Middleton

Chief Commercial Officer

Stuart leder handelsteamet Commercial och är ansvarig för att se till att de allra bästa erbjudandena finns där, för alla resenärer på alla marknader.

Joanna

Joanna
Lord

Chief Marketing Officer

Under sin mångskiftande karriär har Joanna alltid haft som uppgift att bygga upp lysande varumärken som sätter avtryck, att elegant sammanbinda oss och att uträtta stordåd.

Colin

Colin
McLellan

Chief Financial Officer

Innan Colin blev CFO var han tillförordnad VD för Skyscanner Japan (ett joint venture med Yahoo! Japan) och jobbade med den ekonomiska sidan när Ctrip (nu Trip.com Group) köpte Skyscanner 2016.

Hugh

Hugh
Aitken

Vicedirektör för handel

Hugh har tillbringat över 15 år i resebranschen, på både flygplatser och flygbolag. Nu leder han globala samarbeten på Skyscanner.

Steven

Steven
Pang

Vicedirektör för produkthantering

Steven kom med i teamet när Skyscanner köpte det kinesiska reseföretaget han var med och grundade. Efter det har han hjälpt oss öka vår internationella närvaro. Han är inriktad på att utveckla nya produkter och affärsverksamheter för Skyscanner.

Filip

Filip
Filipov

Vicedirektör för strategi

Filip har haft hand om många produktområden inom Skyscanner, allt från våra B2B-utbudsprodukter till annonsering och hotell. Just nu tillbringar han sin tid med att klura ut vad Skyscanner ska göra härnäst – han identifierar nya affärsmöjligheter och sätt att växa.

Piero

Piero
Sierra

Vicedirektör för produkthantering

Piero har gjort karriär på att leverera konsumentprodukter i världsklass, och samma nivå av hängivenhet har han tagit med sig till Skyscanner. Här hjälper han oss att vara reseföretaget som sätter resenärerna främst.

Emily

Emily
Grossman

Högsta tillväxtansvarig för appar

Emily är specialiserad på tillväxtstrategier för appar på Skyscanner, och kan ett och annat om marknadsföring av mobilappar.

Rob

Rob
Miller

Chefsjurist och företagssekreterare

Rob har erfarenhet av att leda och utveckla juridiska team och tillsynsteam på snabbväxande företag som håller på att utveckla sitt kärnförslag för en ny publik.

Gareth

Gareth
Williams

Medgrundare och ordförande

Det var Gareth som tillsammans med två kompisar bildade Skyscanner 2003, för att skapa ett enkelt sätt att jämföra flygpriser. Den gången var det bara med ett kalkylblad i Excel. Nu har Skyscanner sedan länge vuxit ur gästrummet hemma hos Gareth, men målet kvarstår – att göra det lättare för alla att resa.

Vår historia hittills

2003

Efter att ha registrerat företaget 2001 lanserar medgrundaren Gareth Williams Skyscanner från sitt gästrum. Följande år öppnar vårt första kontor i Edinburgh.

2007

Vi får ta emot 1,5 miljoner pund i Series A-finansiering från Scottish Equity Partners, och sedan 1 miljon pund extra 2008.

2008

För första gången har vi en miljon användare på en och samma dag.

2009

Webbplatsen lanseras på 30 språk världen över.

2011

Då vi växer starkt i Asien öppnar vi ett kontor i Singapore, och hemma i Storbritannien köper vi det nystartade reseföretaget Zoombu. Under tiden lanseras Skyscanner-appen.

2013

Sequoia Capital investerar i Skyscanner. Samma år börjar vi gå längre än flygresor, genom att vi köper det spanska hotelljämförelseföretaget Fogg och börjar med hyrbilar i appen. Vi öppnar också ett kontor i Miami.

2014

Detta år riktar vi in oss på mobiler, då vi köper Distinction, ett apputvecklingsföretag i Budapest, och lanserar hotellsökning i appen. Vi börjar leverera datainsikter i resebranschen med vår nya B2B-plattform. Vi köper också Youbibi, en kinesisk resesökningssajt.

2015

Vi öppnar ett nytt kontor i London och startar ett nytt venture i Asien, genom att vi går ihop med Yahoo! Japan. Vi blir också det första globala metasökverktyget för resor som ordnar så flygbolagen kan boka direkt, via en tredje part med hjälp av New Distribution Capabilities.

2016

Året börjar med fem nya partner, som satsar 128 miljoner pund på att stödja och påskynda vår tillväxt, och avslutas med att Skyscanner köps upp av Ctrip (nu Trip.com Group) till en prislapp på 1,4 miljarder pund. Det är det största uppköpet någonsin inom reseteknik i Europa.

2017

Vi bättrar på våra omdömen och rekommendationer genom att köpa upp den sociala plattformen Twizoo.

2018

Gareth blir styrelseordförande, med fokus på Skyscanners långsiktiga vision. Vår Chief Technology Officer, Bryan Dove, tar plats som VD.

2019

För att hjälpa resenärerna att boka flyg med lägre utsläpp inför vi ekomärkning. Det ingår i vårt större uppdrag att leda den globala övergången till moderna och hållbara resor. Över 100 miljoner personer använder nu Skyscanner varje månad.

Ny stil och djärvare fram­tids­utsikter

Vi tror på att resandet har kraften att förändra oss. Och vi har kraften att förändra resandet.

Se vad som är nytt