Vi berättar Skyscanners historia

Vi går längre

Vårt uppdrag är att förändra världens resande.

Följ vår resa

Presskontor

Här finns kontaktuppgifter för förfrågningar från media.

Ta kontakt

Företagsblogg

Håll dig uppdaterad med pressmeddelanden och senaste nytt.

Läs senaste nytt

Varumärkesmaterial

Få tillgång till våra foton, produktbilder och logotyper.

Ta en titt

Vill du få tag på en talesperson?

Ta kontakt med vårt presskontor så får du veta mer.

Bryan
Dove

VD

Efter att ha haft nyckelbefattningar på Microsoft, Amazon och Skype kom Bryan till Skyscanner 2015. Här leder han alla delar av företaget, däribland teamen för produkter, teknik, datavetenskap, design och infrastruktur, och får dem alla att växa. Han blev VD 2018.

Ruth
Chandler

Chief People Officer

Eftersom Ruth tror starkt på att ”bra personal skapar bra produkter” är hon och hennes team inriktade på att stödja och utveckla de över 1 000 fantastiska individer som utgör Skyscanner.

Stuart
Middleton

Chief Commercial Officer

Stuart leder affärsteamet och ser till att de allra bästa erbjudandena finns tillgängliga för alla resenärer på alla marknader.

Joanna
Lord

Chief Marketing Officer

Under Joannas mångskiftande karriär har hennes uppdrag alltid varit att bygga upp klockrena varumärken som gör avtryck, nå ut till kunderna och uträtta stordåd.

Colin
McLellan

Chief Financial Officer

Innan Colin blev CFO var han tillförordnad VD för Skyscanner Japan (ett joint venture med Yahoo! Japan) och jobbade med ekonomi när Ctrip (nu Trip.com Group) förvärvade Skyscanner 2016.

Hugh
Aitken

VP of Commercial Operations

Hugh har tillbringat över 15 år i resebranschen, på såväl flygplatser som flygbolag. Nu leder han Skyscanners globala samarbeten.

Steven
Pang

VP of Product Management

Steven kom med i teamet när Skyscanner förvärvade det kinesiska reseföretag som han grundade. Han hjälper oss att öka vår internationella närvaro och fokuserar på att utveckla nya produkter och affärsverksamheter för Skyscanner.

Filip
Filipov

VP of Strategy

Filip har haft hand om många produktområden inom Skyscanner, allt från våra B2B-produkter till annonsering och hotell. Just nu tillbringar han sin tid med att klura ut vad Skyscanner ska göra härnäst – han identifierar nya affärstillfällen och tillväxtmöjligheter.

Piero
Sierra

VP of Product Management

Piero har gjort karriär på att leverera konsumentprodukter i världsklass. Hans brinnande engagemang hjälper nu Skyscanner att vara reseföretaget som sätter resenärerna främst.

Emily
Grossman

Principal App Growth Manager

Emily specialiserar sig på tillväxtstrategier för appar på Skyscanner och vet ett och annat om marknadsföring via mobilappar.

Rob
Miller

Chief Legal Officer

Rob är en mycket erfaren teknisk chefsjurist och ansvarar för våra funktioner för rättsliga och offentliga frågor världen över. Och tack vare Skyscanner kan han boka resor och heja på Arsenal var de än spelar!

Gareth
Williams

Medgrundare och ordförande

Det var Gareth som 2003 bildade Skyscanner tillsammans med två kompisar för att göra det enkelt att jämföra flygpriser. I början handlade det bara om ett kalkylblad i Excel, och Skyscanner har sedan länge vuxit ur gästrummet hemma hos Gareth, men målsättningen kvarstår – att förenkla resandet för alla.

Vår historia hittills

2003

Efter att ha registrerat företaget 2001 lanserar medgrundaren Gareth Williams Skyscanner från sitt gästrum. Följande år öppnar vårt första kontor i Edinburgh.

2007

Vi får ta emot 1,5 miljoner pund i Series A-finansiering från Scottish Equity Partners, och sedan ytterligare 1 miljon pund 2008.

2008

För första gången har vi en miljon användare på en och samma dag.

2009

Webbplatsen lanseras på 30 språk världen över.

2011

Vi växer starkt i Asien och öppnar ett kontor i Singapore, och hemma i Storbritannien förvärvar vi det nystartade reseföretaget Zoombu. Under tiden lanseras Skyscanner-appen.

2013

Sequoia Capital investerar i Skyscanner. Samma år utökar vi verksamheten genom att förvärva det spanska hotelljämförelseföretaget Fogg och lansera hyrbilar i appen. Vi öppnar också ett kontor i Miami.

2014

Detta år fokuserar vi på mobila applikationer. Vi förvärvar Distinction, ett apputvecklingsföretag i Budapest, och lanserar hotellsökning i appen. Vi börjar leverera datainsikter till resebranschen med vår nya B2B-plattform. Vi förvärvar också Youbibi, en kinesisk resesökningssajt.

2015

Vi öppnar ett nytt kontor i London och startar ett nytt joint venture i Asien genom att börja samarbeta med Yahoo! Japan. Vi blir också det första globala metasökverktyget för resor som ger flygbolagen möjlighet att ta emot direktbokningar via en tredjepart med hjälp av New Distribution Capabilities.

2016

Året inleds med att fem nya partner satsar 128 miljoner pund på att stödja och påskynda vår tillväxt, och avslutas med att Skyscanner köps upp av Ctrip (nu Trip.com Group). Affären värderas till 1,4 miljarder pund. Detta är det största förvärvet någonsin inom reseteknik i Europa.

2017

Vi förbättrar funktionen för omdömen och rekommendationer genom att förvärva den sociala plattformen Twizoo.

2018

Gareth blir styrelseordförande och fokuserar på Skyscanners långsiktiga vision. Vår Chief Technology Officer, Bryan Dove, övertar platsen som VD.

2019

För att hjälpa resenärerna att boka flyg med lägre utsläpp inför vi ekomärkning. Detta ingår i vårt övergripande uppdrag att leda den globala övergången till ett modernt och hållbart resande. Skyscanner har nu över 100 miljoner användare varje månad.

Nytt utseende och en djärvare målsättning

Vi tror på att resandet har kraften att förändra oss. Och vi har kraften att förändra resandet.

Se vad som är nytt