Integritetspolicy

Senast uppdaterad 1 oktober 2018

Inga överraskningar!

Dina uppgifter kommer endast att samlas in, användas och delas i enlighet med denna policy.

Vi skyddar dina uppgifter

Vi garanterar att de personuppgifter du delar med oss hanteras säkert och konfidentiellt.

Du har alltid kontroll

Du kan uppdatera dina profil- och meddelandeinställningar när som helst.

Om denna policy

Läs mer om denna policy

Vi kan bara tala för oss själva, vilket innebär att denna policy inte beskriver hur dina uppgifter samlas in eller används av flygbolag, onlineresebyråer, hotell, biluthyrningsföretag eller andra reseföretag som visas på webbplatsen (vi kallar dem ”Reseleverantörer"). Det innebär att när du gör en bokning hos en reseleverantör, kommer dina uppgifter att behandlas av dem i enlighet med deras integritetspolicy och villkor. Men du behöver inte vara orolig. Vi förser dig alltid med länkar så att du kan läsa dessa innan du bokar.

Varför och hur använder vi dina personuppgifter?

Vi använder endast dina uppgifter om du gett ditt samtycke, om det är nödvändigt för att tillhandahålla de tjänster du begärt, om det krävs för att utöva eller uppfylla juridiska rättigheter eller skyldigheter eller för vanliga affärssyften i enlighet med denna policy.

Läs mer om varför och hur vi använder dina personuppgifter

När vi behöver göra det för att tillhandahålla våra tjänster eller för att kunna uppfylla ett avtal du ingått eller är på väg att ingå, exempelvis göra en bokning hos oss eller hos en reseleverantör. Hur vi använder personuppgifter för att uppfylla avtal.

• Säkerställa att våra tjänster är tillgängliga och användbara för dig på din specifika enhet, exempelvis genom att ändra hur vi visar information för dig baserat på din enhetstyp;
  • Generera resultat utifrån dina sökkriterier, exempelvis förse dig med en lista över de flyg, hotell eller hyrbilar som bäst motsvarar dina önskemål;
  • När du väljer en reseleverantör som du vill boka hos, genom att:
    • omdirigera dig till deras plattform tillsammans med de uppgifter som behövs för att de ska känna igen dig och det resealternativ du valt på Skyscanner, inklusive information om din webbläsare eller enhet och information om din resa; eller
    • göra det möjligt att slutföra bokningen inom våra tjänster, vilket innebär att vi samlar in och överför alla uppgifter som krävs för att göra bokningen, inklusive dina kontakt-, pass- och ID-uppgifter samt din betalningsinformation;
  • Svara på meddelanden du skickat oss, exempelvis via vårt hjälpcenter eller sociala medier;
  • Visa recensioner, bilder, annat innehåll och andra medier som du skickar till Skyscanner eller laddar upp till Skyscanners plattformar (vi kallar detta ”användarinnehåll”), och förse dig med verktyg för att hantera och radera detta innehåll; och
  • Om du skapat ett konto hos oss, underhålla och administrera det och se till att det alltid är aktuellt och tillgängligt.

För att förbättra eller optimera våra tjänster och på andra sätt skydda våra legitima intressen. Detta omfattar allvarliga frågor som bedrägeribekämpning och säkerhet, men även roliga saker som produktförbättringar så att vi kan fortsätta göra Skyscanner ännu bättre för våra resenärer. Våra legitima intressen.

• Säkerhets- och bedrägeribekämpningssyften, exempelvis genom att lagra en del av din betalningsinformation såsom din IP-adress eller de fyra sista siffrorna på ditt kreditkort för att registrera vart betalningen kommer ifrån, eller för att skydda våra tjänster från missbruk eller våra API:er från autonoma agentprogram.
  • Identifiera och åtgärda fel på våra tjänster eller förbättringsområden med hjälp av information som webbläsartyp, operativsystem, plats och språk, allmän webbplatsaktivitet samt eventuella synpunkter du väljer att dela med oss;
  • Tillhandahålla kundservice eller hjälp om du har frågor eller stöter på problem i samband med användning av våra tjänster. Även om det är reseleverantören som är ansvarig för eventuella problem med flyg, hotell eller andra resetjänster du bokat via Skyscanner, kan vi till exempel behöva använda dina personuppgifter för att kunna hjälpa dig om du eller reseleverantören kontaktar oss gällande ett problem med din bokning.
  • Förstå och utvärdera hur, när och varför människor använder Skyscanner i syfte att tillhandahålla, utvärdera, förbättra och optimera leveransen av våra tjänster. Exempel:
    • övervaka det antal användare som omdirigeras till eller bokar hos reseleverantörer samt information om relaterade resealternativ som väljs för att möjliggöra kommersiella register och affärsanalys;
    • genomföra aggregerade analyser av vad olika användargrupper visar eller klickar på inom våra tjänster för att öka vår förståelse för vilka funktioner som är mest populära och användbara;
    • granska och anpassa användarinnehåll som du laddar upp till Skyscanners plattformar;
    • genomföra A/B-tester som visar alternativa versioner av våra tjänster för olika användargrupper i syfte att utvärdera den positiva och negativa påverkan av sådana ändringar för användarnas upplevelse av våra tjänster. Vi kan exempelvis ändra hur en knapp visas, dess färg och dess placering för olika användare som besöker webbplatsen för att förstå hur vi kan göra tjänsterna enklare att använda eller dra uppmärksamhet till den relevantaste eller viktigaste informationen; och
    • mäta effektiviteten hos vår kommunikation genom att registrera och analysera om de e-postmeddelanden vi skickar till användare har öppnats.
  • Personanpassa din upplevelse av våra tjänster för att säkerställa att din upplevelse på Skyscanner är så hjälpsam, effektiv och relevant som möjligt. Exempel:
    • om du har valt att få nyhetsbrev och andra marknadskommunikationer kan vi skräddarsy när de skickas och vad de innehåller utifrån vad vi tror är mest användbart för dig. Om du exempelvis har sökt efter flyg till Barcelona kan vi fråga om du även vill söka efter hotell i Barcelona;
    • vi kan använda din platsinformation för att förutsäga vilken flygplats du vill resa från eller återvända till; och
    • visa relevanta annonser för dig om våra tjänster eller andra tjänster som vi tror kan vara av intresse för dig. Om vi exempelvis vet att du nyligen sökt efter flyg till en viss plats, kan vi visa ett meddelande för att fråga om du vill söka efter hotell eller hyrbilar på samma plats. Se avsnittet ”Hur används dina uppgifter för annonsering?” nedan för mer information.
    • För att kunna göra din upplevelse mer personlig måste vi skapa en profil och en tidslinje över din aktivitet på våra tjänster. Vi ser dock till att våra aktiviteter inte medför profilering eller automatiserat beslutsfattande som kan ha juridiska eller andra viktiga följder för dig.
  • Genom att fatta strategiska affärsbeslut utifrån aggregerade samlingar av anonymiserade uppgifter kan vi generera användbara insikter om mönster eller trender inom resebranschen. Vi kan exempelvis använda sökdata för att övervaka efterfrågan på destinationer och se till att de biljetter och priser vi visar för våra kunder är tillgängliga via våra tjänster. Informationen är även användbar för reseleverantörer eftersom den gör det möjligt för dem att identifiera nya populära resvägar eller platser och erbjuda konkurrenskraftiga priser.
  • Handlägga en ansökan eller potentiell ansökan du skickar gällande en tjänst hos Skyscanner. Exempel:
    • i sådana fall använder vi dina uppgifter för att utvärdera din lämplighet för tjänsten och kommunicera med dig under rekryteringsprocessen, exempelvis genom att skicka e-postmeddelanden med information om tjänsten eller ett erbjudande och genom att planera eller genomföra intervjuer.
    • beroende på hur långt du kommit i rekryteringsprocessen använder vi uppgifterna i din ansökan för att granska dina referenser och din bakgrund, kontrollera dina ID-handlingar och bekräfta din lämplighet för och rätt att arbeta, samt eventuellt ordna med resa inför en intervju.
    • Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter när du söker en tjänst.

Vi behandlar dina personuppgifter för ett legitimt intresse när det är relevant och lämpligt att göra det, och endast i den mån det är nödvändigt för att uppfylla det syfte uppgifterna har samlats in för. Vi garanterar självfallet att våra legitima intressen inte påverkar dina egna rättigheter och friheter på ett oberättigat sätt.

Om vi har erhållit ditt samtycke. Mer om när vi behöver ditt samtycke.

Vi inhämtar ditt samtycke bland annat för att:

• skicka e-postmeddelanden gällande tjänster du begär såsom Prisbevakning;
  • skicka direkta marknadskommunikationer via e-post, push-meddelanden eller andra kanaler om du godkänt det;
  • registrera och utvärdera synpunkter du skickar till oss om du samtycker till att delta i enskilda användartester.

I de fall ditt godkännande krävs för att vi ska kunna behandla dina personuppgifter kan du när som helst återkalla ditt samtycke genom att använda lämplig funktion eller genom att kontakta oss.

Om det krävs för att fullgöra våra egna juridiska rättigheter eller skyldigheter. Våra juridiska skyldigheter.

Vi kan behöva spara eller använda dina uppgifter i samband med rättsanspråk eller för regelefterlevnads-, reglerings- och revisionssyften. Vi kan till exempel spara information om det krävs enligt lag, eller om vi uppmanas att göra det av en domstol eller en annan tillsynsmyndighet. När du utövar eventuella rättigheter att komma åt, ändra eller radera dina personuppgifter kan vi även begära ID-handling eller andra dokument i syfte att bekräfta din identitet.

Vilka personuppgifter samlar vi in?

Alla som använder våra tjänster får vissa uppgifter om sig själva insamlade, lagrade och behandlade. Vi samlar dock inte in mer information än vi behöver.

Mer om vilka uppgifter vi samlar in och hur vi samlar in dem

Vi kan inte hjälpa dig att planera eller boka din drömresa utan information. Så när du använder våra tjänster måste vi samla in, lagra och dela vissa personuppgifter och fråga om du godkänner det i enlighet med denna policy. Vi inhämtar uppgifter på tre sätt:

Du ger dem till oss frivilligt

De uppgifter du väljer att uppge kan omfatta personuppgifter som behövs för att du ska kunna boka en resa för dig själv eller andra. Detta innefattar allt från det datum och resmål du anger i sökningen, till allmän information som krävs för att boka hos en reseleverantör, såsom namn och kontaktuppgifter. Det kan även innefatta innehåll som recensioner eller bilder du laddar upp till våra tjänster för att dela dem med andra resenärer. Observera att det är alltid upp till dig själv om du väljer att ge oss denna typ av information.

Vi genererar eller samlar in dem automatiskt

Vi genererar och samlar in vissa uppgifter från din dator eller enhet automatiskt när du använder våra tjänster. Det gäller sådant som din IP-adress, information om enheten och webbläsaren du använder för att komma åt våra tjänster, webbsideadressen du besöker oss från och externa webbplatser du besöker när du klickar på länkar som tar dig bort från Skyscanners webbplats. Det gäller även information om bokningar du gjort via Skyscanner. Vi kan även få reda på din plats genom din mobila enhet eller IP-adress. Det hjälper oss att förbättra din upplevelse och se till att du får det innehåll som är mest relevant för dig.

Vi erhåller dem från tredje parter

Ibland får vi information om dig från tredje parter, beroende på hur du väljer att interagera med oss. Till exempel när du kommer till vår webbplats via en annonspartner eller när du loggar in till ditt Skyscanner-konto via vår funktion för inloggning via sociala medier. Och om du omdirigerats till en reseleverantörs webbplats eller app för att slutföra bokningen, kan vi inhämta information från dem gällande om du bokade resan och vad du bokade.

Våra tjänster är inte avsedda för barn under 13 år och ingen under 13 år bör lämna någon information till, i eller via våra tjänster. Vi samlar inte avsiktligen in personuppgifter från barn under 13 år och vi raderar sådan information om vi får kännedom om att vi har samlat in den eller att den inte har lämnats av, eller med uttryckligt godkännande från, barnets förälder eller vårdnadshavare.

Läs mer om de personuppgifter vi samlar in

Beroende på hur du interagerar med våra tjänster kan vi samla in eller behandla följande typer av personuppgifter på något av de tre sätt som beskrivs ovan.

• Kontaktuppgifter:
  • exempelvis namn, adress, e-postadress, telefonnummer och liknande information.
  • ID-uppgifter:
  • exempelvis kopior av ditt pass eller andra dokument som styrker din identitet, och som kan innehålla information som namn, adress, kön, medborgarstatus, nationalitet och födelsedatum.
  • Betalningsinformation:
  • exempelvis ditt kredit- eller betalkortsnummer samt kortets utgångsdatum och säkerhetskod, när du bokar en resa via våra tjänster.
  • Rese- och bokningsinformation:
  • exempelvis bokningsnummer, bokningshistorik, passageraruppgifter (PNR), ID- eller passuppgifter samt resplan.
  • Demografisk information:
  • exempelvis ålder, kön, plats och vilket språk du föredrar när du använder våra tjänster.
  • I de fall du söker till en tjänst hos Skyscanner kan vi fråga efter vissa uppgifter i syfte att övervaka mångfalden (exempelvis ras och etnicitet).
  • Enhets- och platsinformation:
  • allmän information från din enhet såsom IP-adress, typ, märke, modell och operativsystem;
  • specifika platsdata utifrån GPS-information från din mobila enhet (om du gett oss åtkomst till denna information via dina enhetsinställningar); och
  • icke-specifik plats utifrån din IP-adress.
  • Användar- och profilinformation:
  • din sökhistorik och dina reseinställningar hos Skyscanner;
  • hur du har interagerat med våra tjänster, inklusive tid du tillbringat på vår webbplats och/eller app och de sidor och funktioner du använt;
  • länkar du har klickat på för att omdirigeras till eller från våra tjänster, inklusive vilken reseleverantör du omdirigerats till och vilken typ av resetjänst du valt; och
  • om du omdirigerats till en reseleverantörs webbplats eller app för att slutföra en bokning, kan vi samla in uppgifter från reseleverantören gällande om och vad du bokat hos dem.
  • Information om dina inställningar:
  • Kommunikationsinformation:
  • bland annat kommunikationer vi erhåller från dig, såsom synpunkter, hjälpförfrågningar och frågor via e-post och andra elektroniska kommunikationssätt såsom onlinechatt, snabbmeddelanden eller sociala medier; och
  • metadata avseende sådana kommunikationer, exempelvis datum och tid.
  • Innehåll som genereras eller skickas in av användaren:
  • innehåll du laddar upp till våra tjänster, inklusive kommentarer, bilder, videor, rekommendationer, preferenser och recensioner, samt metadata såsom datum och tid för innehållet; och
  • information du skickar i samband med eventuell korrespondens med oss, exempelvis signaturer, bilder, åsikter och, om du sökt en tjänst hos Skyscanner, information om tidigare anställningar, lön och liknande uppgifter.
  • Information från sociala medier
  • din e-postadress samlas in automatiskt av oss från externa sociala medier som du loggar in till Skyscanner från; och
  • information från din offentliga LinkedIn-profil (eller andra sociala medier), exempelvis namn, e-postadress och CV för rekryteringssyften, om du har lämnat denna information till en tredje part som har gjort den tillgänglig för oss i enlighet med sina egna villkor och integritetspolicyer.

Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

Vi behåller bara dina uppgifter så länge vi behöver dem, eller om det krävs enligt lag. Sedan raderar vi dem eller anonymiserar dem så att de inte kan identifiera dig. Vi hanterar information på olika sätt beroende på vad den används till, men du kan när som helst be oss att radera dina personuppgifter.

Läs mer om hur länge vi lagrar dina personuppgifter

Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det behövs. Detta beror på varför de samlades in, eller om vi fortfarande har rättsliga grunder för att spara dem (såsom att uppfylla ett avtal oss emellan, leverera en tjänst du begärt eller för våra legitima intressen). Du kan vara säker på att om vi inte längre har en anledning eller juridisk skyldighet att behandla dina personuppgifter, så kommer vi att radera dem eller lagra dem på så sätt att de inte längre identifierar dig.

Vi har olika lagringspolicyer för olika typer av personuppgifter, baserat på:

• Anledningen till att personuppgifterna samlas in;
  • Hur lång tid det tar att uppfylla det syftet; och
  • Specifika anledningar till eller lagkrav på att spara personuppgifterna under en viss tid.

Om du har ett konto hos oss kommer vi även att behålla personuppgifter såsom e-postadress, namn och andra uppgifter så att du kan logga in och komma åt våra tjänster så länge du har ett konto. Vi kan behålla annan information under obegränsad tid, exempelvis webbplatsaktivitet kopplad till en IP-adress, som vi använder för att förstå våra resenärer, förbättra våra produkter och tjänster och skydda våra affärsintressen.

Vi kan även radera användarinnehåll, som kan innehålla personuppgifter, i enlighet med våra allmänna tjänstevillkor och riktlinjer.

Oavsett hur lång lagringsperioden är, kan du be oss radera dina personuppgifter under vissa förutsättningar. Läs mer om hur du kan hantera dina personuppgifter i avsnittet Vilka är dina alternativ och rättigheter? i denna policy.

När delas dina uppgifter med eller samlas in av tredje parter?

Läs mer om hur vi delar eller tillåter andra att samla in dina uppgifter

Vi lämnar endast ut personuppgifter till tredje parter som behandlar dem enligt våra riktlinjer.

Vi delar information om våra användare med utvalda tredje parter som levererar en mängd olika tjänster som gör det möjligt för oss att tillhandahålla våra tjänster (vi kallar dem ”tredjepartsbehandlare”). Tredjepartsbehandlarna kan vara allt från leverantörer av teknisk infrastruktur till kundservice och verifieringsverktyg. Vi kräver att tredjepartsbehandlare som hanterar information åt oss följer våra avtalsmässiga villkor som föreskriver att informationen skyddas, behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och endast används enligt våra anvisningar och inte för tredjepartsbehandlarens egna syften (såvida du inte uttryckligen har godkänt det).

Tredjepartsbehandlare kan befinna sig i, eller behandla din information, utanför ditt bosättningsland. När vår användning av tredjepartsbehandlare innebär att personuppgifter överförs från ett land inom EU till ett land utanför det europeiska ekonomiska samarbetsområdet, vidtar vi lämpliga åtgärder för att säkerställa att personuppgifterna skyddas på ett tillfredsställande sätt på den platsen, oftast genom att tillämpa standardavtalsklausuler och ordentliga säkerhetskontroller som godkänts av EU-kommissionen.

Den typ av tredjepartsbehandlare vi kan dela dina personuppgifter med innefattar:

• insamlare som anlitats av oss för att säkert lagra eller hantera betalningsinformation såsom kredit- och betalkortsuppgifter, som krävs för att boka hos reseleverantörer. Om du exempelvis uppger dina kredit- eller betalkortsuppgifter lagrar vi dessa i ett PCI-godkänt datalager som tillhandahålls av en branschledande tredjepartsinsamlare;
    • leverantörer av verktyg för hantering och distribution av e-postmeddelanden. Om du exempelvis registrerar dig för att få Skyscanners nyhetsbrev eller andra marknadsföringsmeddelanden levererar vi dessa till dig via ett tredjepartsverktyg för e-postdistribution;
    • leverantörer av säkerhets- och bedrägeribekämpningstjänster. Vi använder exempelvis dessa leverantörer för att upptäcka autonoma agentprogram som kan störa våra tjänster eller för att förhindra missbruk av våra API:er;
    • leverantörer av programvarutjänster för dataaggregering och -analys som gör det möjligt för oss att effektivt övervaka och optimera leveransen av våra tjänster;
    • leverantörer av spårningsverktyg som vi använder för att övervaka situationer där du klickar på en länk till en reseleverantörs webbplats och omdirigeras från Skyscanner till reseleverantören.
    • leverantörer av programvarusystem som hjälper oss att kommunicera eller tillhandahålla kundservicetjänster till dig. Exempelvis hanterar och svarar vi på meddelanden du skickar till oss via vårt hjälpcenter med ett kommunikationshanteringsverktyg från tredje part.
    • leverantörer av rekryteringstjänster. När du exempelvis söker till en ledig tjänst hos Skyscanner använder vi ett tredjepartsverktyg för att hantera och lagra information gällande din ansökan;
    • leverantörer av molnlagringstjänster och andra viktiga IT-stödtjänster; och
    • Andra företag inom Skyscanner-koncernen, för att göra det möjligt att leverera våra tjänster till dig. Klicka här för att se företagen i Skyscanner-koncernen
  • Vid den tidpunkt då denna policy publicerades var följande dotterbolag till Skyscanner Limited delaktiga i att leverera våra tjänster:
  • Skyscanner Bulgaria EOOD (Bulgarien)
  • Distinction Informatikai Szolgáltató Korlátolt Felelősségű (Ungern)
  • ExperienceOn Ventures Sociedad Limitada (Spanien)
  • Beijing Skyscanner Technology Co Limited (Kina)
  • Skyscanner Private Limited (Singapore)
  • Skyscanner Incorporated (USA)
  • Gogobot Inc d/b/a ”Trip by Skyscanner” (USA)
  • Youbibi Technology (Shenzhen) Limited (Kina)

Delning av dina uppgifter med tredje parter, eller samtycke till att de samlar in dem och behandlar dem utanför vår kontroll

Om du köper resor från en reseleverantör på Skyscanners bokningsplattform delas de personuppgifter som du uppger i samband med bokningen med relevant reseleverantör och/eller en tredje part som anlitats för att leverera tjänsterna på uppdrag av reseleverantören, för att göra det möjligt att slutföra bokningen. När vi delar dina personuppgifter på detta sätt har du möjlighet att läsa igenom reseleverantörens integritetspolicy och villkor först. Innan du slutför ett köp rekommenderar vi att du granskar dokumenten noggrant så att du förstår hur reseleverantören kommer att använda dina uppgifter. Vi kan även dela personuppgifter med reseleverantören för deras eller vår egen rutinmässiga kontroll och bedrägeriövervakning.

Vi delar personuppgifter med tredje parter om du uttryckligen godkänt det, till exempel när vi genomför en kampanj i samarbete med en partner och du uppmanar oss att dela din e-postadress med den tredje parten i syfte att få e-posterbjudanden.

Allmänt tillgängliga personuppgifter som ingår i användarinnehållet, såsom namn, bild samt innehåll i omdömen och publikationer kan delas och/eller göras tillgängliga till omsorgsfullt utvalda tredje parter som vi har en avtalsmässig relation till, i syfte att visa detta innehåll i deras reserelaterade produkter och tjänster. Läs mer om hur du kan hantera dina personuppgifter när de delas på detta sätt i avsnittet Vilka är dina alternativ och rättigheter? i denna policy.

Vissa uppgifter kan även samlas in om dig av tredje parter som annonsörer, marknadsföringsnätverk och samarbetsföretag (se avsnittet Hur annonserar vi? nedan) med hjälp av cookies eller liknande teknologier. Till exempel kan din IP-adress och händelser gällande din aktivitet, såsom sökningar du gjort eller sidor du visat på Skyscanner, samlas in och överföras till dessa tredje parter så att de kan leverera relevanta annonser till dig på webben. Den information som samlas in på detta sätt innehåller aldrig namn, kontaktuppgifter eller annat som skulle kunna identifiera dig utanför internet. Du hittar mer information om annonsering på Skyscanner, inklusive hur du gör för att tacka nej till vissa typer av reklam, i avsnittet Hur annonserar vi? i denna policy och i vår Cookiepolicy

Avslöjande av information i juridiska eller andra syften

Vi kan lämna ut information då detta krävs för att verkställa våra Användarvillkor eller andra avtal, eller till en potentiell köpare om Skyscanner (eller delar av vår verksamhet) skulle säljas. Vi kan även lämna ut information om det krävs för att förhindra, upptäcka eller väcka åtal mot olagliga eller misstänkt olagliga aktiviteter, inklusive bedrägerier, eller för att förhindra andra skador, eller om nödvändigt som svar på juridiskt bindande förfrågningar, åtal som väckts mot oss eller för att verkställa våra rättigheter och anspråk.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Att skydda din integritet är en del av vår kultur, och vi använder en kombination av åtgärder av branschstandard för att göra det.

Läs mer om hur vi skyddar dina personuppgifter

Att skydda dina personuppgifter är vår främsta prioritet. Vi begränsar åtkomsten till anställda inom Skyscanner-koncernen som måste ha tillgång till dina uppgifter för att kunna utföra sitt arbete och leverera våra tjänster.

Tyvärr kan ingen webbplats eller app garantera total säkerhet, men vi har skapat ett organisationsövergripande säkerhetsprogram utformat för att skydda dina personuppgifter i största möjliga utsträckning. Det omfattar ett antal tekniska, organisatoriska och administrativa säkerhetsåtgärder och lämpliga arbetssätt, beroende på vilken typ av data som behandlas. Till exempel har de datorsystem vi använder för att lagra dina uppgifter åtkomstbegränsningar och molnbaserade servrar med diskkryptering som uppfyller branschstandarden. Vi använder TLS- och HTTPS-kryptering för att skydda dina personuppgifter när vi överför dem via internet. Och vi gör säkerhetsbedömningar av tredjepartsbehandlare som hanterar dina uppgifter.

För att säkerställa att vi upprätthåller en kultur av ”inbyggd integritet” får alla anställda inom Skyscanner-koncernen genomgå en gedigen dataskydds- och integritetsutbildning. Vi utvecklar våra tjänster i syfte att minimera den mängd personuppgifter som krävs, inklusive genom användning av dataminimeringstekniker som anonymisering och pseudonymisering. När vi utvecklar eller uppdaterar våra tjänster på sätt som omfattar insamling eller användning av nya typer av personuppgifter gör vi en bedömning av konsekvenserna för integriteten för att förstå och minska sannolikheten att det påverkar dig på icke avsett sätt.

Var lagrar vi dina uppgifter?

Dina uppgifter förvaras på ett säkert sätt i datacenter i hela världen. Den exakta platsen beror på var du befinner dig när du använder Skyscanner. Dina uppgifter behandlas endast av leverantörer som tillhandahåller lämpliga avtalsmässiga skydd för de uppgifter de behandlar. Ibland kan dina uppgifter lagras i länder med andra nivåer av säkerhet än i ditt eget land, men vi ser alltid till att deras standarder uppfyller våra.

Läs mer om var vi lagrar dina uppgifter

Vi lagrar de uppgifter vi samlar in från dig på säkra servrar på flera platser, beroende på var i världen du befinner dig och när du använder webbplatsen. Just nu använder vi servrar som finns i Amsterdam, Irland, Frankfurt, Hongkong, Ryssland, Singapore, Tokyo och Storbritannien. Servrarna tillhandahålls och/eller administreras av tredje parter som följer våra riktlinjer (se När delas dina uppgifter med eller samlas in av tredje parter? för mer information).

De länder som dina uppgifter överförs till eller lagras i kan ha andra, mindre stränga regler för dataskydd och säkerhet än ditt eget land. Vi vidtar säkerhetsåtgärder för att skydda dina uppgifter oavsett plats, inom ramarna för dessa länders lokala lagar. Det gör vi genom en kombination av lämpliga tekniska, organisatoriska och administrativa säkerhetsåtgärder, och genom att upprätta nödvändiga juridiska avtal för att backa upp dessa krav. Till exempel lagrar vi bara europeiska användares personuppgifter utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet om det har upprättats en metod för att kontrollera överföringen som godkänts av EU-kommissionen.

Hur används dina uppgifter för annonsering?

Läs mer om hur dina uppgifter används för annonsering

Annonser du kan se när du använder Skyscanner

Du ser ofta annonser när du använder våra tjänster. Dessa levereras antingen direkt av oss eller av externa annonslösningsleverantörer som vi samarbetar med (vi kallar dem ”tredjepartsannonslösningar”).

De flesta av dessa annonser personanpassas så att de är relevanta för dig, och tillhör två olika kategorier. Den ena omfattar annonser som personanpassats för dig baserat på information som samlats in av oss eller av tredjepartsannonslösningar när du använder våra tjänster, exempelvis din plats (stad eller land) samt dina sökningar och din bokningshistorik på Skyscanner (”Skyscanner-relaterad information”). Så om du till exempel bokat ett flyg till Rom, kommer du att se annonser om hotell i Rom, och inte hotell i Paris (vilket vore irriterande). Den Skyscanner-relaterade informationen innehåller aldrig namn, kontaktuppgifter eller annat som skulle kunna identifiera dig utanför internet. Den andra omfattar annonser som personanpassats för dig utifrån information som vi inte har någon överblick eller kontroll över, och som samlas in från dig av tredjepartslösningar när du använder andra webbplatser (”andra webbplatser än Skyscanner”). Kollektivt kallar vi dessa för ”internetbaserade” annonser.

Annonser du kan se när du använder andra webbplatser än Skyscanner

Du kan även se annonser för våra tjänster när du lämnat Skyscanner och använder andra webbplatser än Skyscanner. Det kan till exempel inträffa när en annan webbplats än Skyscanner som du använder säljer annonsutrymme och Skyscanner eller en tredjepartsannonslösning som vi samarbetar med köper utrymmet. På liknande sätt som när du använder Skyscanner kan dessa annonser personanpassas och visas för dig baserat på information som tredjepartsannonslösningarna har samlat in om dig, antingen när du använt våra tjänster eller när du använt andra webbplatser än Skyscanner. Om du till exempel sökt efter ett flyg från Edinburgh till London på Skyscanner eller andra webbplatser än Skyscanner, och vi har bett tredjepartsannonslösningarna att visa vår annons för personer som uttryckt ett intresse för att resa till London, kan tredjepartsannonslösningen kategorisera dig inom den gruppen och visa annonsen för dig.

Hur kontrollerar jag vilka annonser jag ser?

Vilka är dina valmöjligheter och rättigheter?

Om du har ett konto hos Skyscanner kan du komma åt, redigera, hämta eller radera viktiga personuppgifter kopplade till din profil när som helst via din profil. Där kan du även hantera dina prenumerations- och marknadsföringsinställningar.

Du har även rättigheter gällande de personuppgifter vi innehar om dig. Se detaljerad information om det nedan. Du kan utöva dessa rättigheter genom att kontakta oss via vårt Hjälpcenter.

Läs mer om dina valmöjligheter och rättigheter

Du har rätt att be oss om en kopia av dina personuppgifter; att rätta, radera eller begränsa behandlingen av dina personuppgifter; och att erhålla de personuppgifter du uppgett till oss i ett strukturerat, maskinläsbart format. Du kan dessutom motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter under vissa förhållanden (i synnerhet när vi inte behöver behandla uppgifterna för att fullgöra en avtalsmässig eller lagstadgad skyldighet). Om vi har bett om ditt samtycke kan du återkalla ditt samtycke när som helst. Om du återkallar ditt samtycke till att Skyscanner behandlar dina uppgifter, kommer detta inte att påverka eventuell behandling som redan ägt rum tidigare.

Dessa rättigheter kan begränsas, till exempel om vi för att uppfylla din begäran vore tvungna att avslöja en annan individs personuppgifter, eller om du ber oss radera information som vi har en juridisk skyldighet eller legitima skäl att lagra. Om din begäran inte uppfylls har du rätt att lämna in ett klagomål till en dataskyddsmyndighet.

Om du inte kan utöva någon av dessa rättigheter på ett tillfredsställande sätt via din profil, kan du göra det genom att kontakta vårt dataskyddsombud via post till Skyscanner, Quartermile One, 15 Lauriston Place, Edinburgh EH3 9EN, eller elektroniskt via vårt Hjälpcenter.

Vilka är vi och hur kan du kontakta oss?

Skyscanner levereras av Skyscanner Limited, ett företag registrerat i Storbritannien.

Skyscanner Limited är registeransvarigt för all information som samlas in från dig av oss.

Vårt organisationsnummer är: 04217916

Vår företagsadress är: Floor 6, The Avenue, 1 Bedford Avenue, London, United Kingdom, WC1B 3AU.