Integritetspolicy

Inga överraskningar!

Dina uppgifter kommer att samlas in, användas och delas endast i enlighet med denna policy.

Vi skyddar dina uppgifter

Vi garanterar att de personuppgifter du delar med oss hanteras säkert och konfidentiellt.

Du har alltid kontroll

Du kan uppdatera dina profil- och meddelandeinställningar när som helst.

Om denna policy

Vi kan bara tala för oss själva, så denna policy täcker inte hur några flygbolag, online-resebyråer, hotell, hyrbilsföretag eller andra reseföretag (vi kallar dem “Reseleverantörer”) som vi arbetar med samlar in eller använder dina personuppgifter. Det innebär att när du bokar med en Reseleverantör kommer din information att behandlas av det företaget i enlighet med deras integritetspolicy och villkor. Men oroa dig inte, vi kommer alltid att förse dig med länkar så att du kan läsa dem innan du bokar.

Varför och hur använder vi dina personuppgifter?

Vi använder endast dina uppgifter om du gett ditt samtycke, om det är nödvändigt för att tillhandahålla de tjänster du efterfrågat, om det krävs för att utöva eller uppfylla juridiska rättigheter eller skyldigheter eller för vanliga affärssyften i enlighet med denna policy.

När vi behöver göra det för att tillhandahålla våra tjänster eller för att kunna uppfylla ett avtal du ingått eller är på väg att ingå, exempelvis göra en bokning hos oss eller hos en reseleverantör.

Hur vi använder personuppgifter för att uppfylla avtal.

• säkerställa att våra tjänster är tillgängliga och användbara för dig på din specifika enhet, exempelvis genom att ändra hur vi visar information för dig baserat på din enhetstyp
  • generera resultat utifrån dina sökkriterier, exempelvis förse dig med en lista över de flyg, hotell eller hyrbilar som bäst motsvarar dina önskemål
  • när du väljer en Reseleverantör som du vill boka hos, genom att:
    • omdirigera dig till Reseleverantörens plattform tillsammans med de uppgifter som behövs för att Reseleverantör ska känna igen dig och det resealternativ du har valt på Skyscanner, inklusive information om din webbläsare eller enhet och information om din resa, eller
    • möjliggöra att bokningen slutförs inom våra tjänster, vilket innebär att vi samlar in och överför alla uppgifter som krävs för att göra bokningen till Reseleverantören, inklusive dina kontakt-, pass-, id- och betalningsuppgifter
  • svara på meddelanden du har skickat till oss, exempelvis via vårt kundcenter eller sociala medier
  • visa omdömen, bilder, annat innehåll och andra medier som du skickar till Skyscanner eller laddar upp på Skyscanners plattformar (vi kallar detta ”Användarinnehåll”), och förse dig med verktyg för att hantera och radera detta innehåll
  • upprätthålla och administrera ett konto som du har skapat hos oss och se till att det alltid är aktuellt och tillgängligt

förbättra eller optimera våra tjänster och på andra sätt skydda eller gynna våra legitima intressen ‒ detta inkluderar att skydda säkerheten och förhindra bedrägeri men även sådana positiva saker som produktförbättring, så att vi kan fortsätta att göra Skyscanner bättre för våra resenärer.

Våra legitima intressen

• skydda säkerheten och bekämpa bedrägerier, exempelvis genom att lagra en del av dina betalningsuppgifter såsom din IP-adress eller de fyra sista siffrorna på ditt kreditkort för att registrera varifrån betalningen kommer eller för att skydda våra tjänster från missbruk eller våra API:er från autonoma agentprogram. För dessa ändamål kan vi fatta automatiserade beslut om dig som kan resultera i att vi eller Reseleverantören du bokar med blockerar köpet
  • identifiera och åtgärda fel på våra tjänster eller förbättringsområden med hjälp av information som webbläsartyp, operativsystem, plats och språk, allmän webbplatsaktivitet samt eventuella synpunkter som du väljer att dela med oss
  • tillhandahålla kundtjänst eller hjälp gällande dina eventuella frågor eller problem som kan uppstå när du använder våra tjänster ‒ till exempel behöver vi använda vissa av dina personuppgifter för att kunna hjälpa dig om du eller Reseleverantören kontaktar oss angående ett problem med din bokning (även om det är den slutliga Reseleverantören som bär ansvaret om du skulle få problem i samband med flyg, hotell eller annan resetjänst som du har bokat via Skyscanner)
  • förstå och utvärdera hur, när och varför människor använder Skyscanner, i syfte att tillhandahålla, utvärdera, förbättra och optimera leveransen av våra tjänster. Exempel:
    • övervaka det antal användare som omdirigeras till eller bokar hos reseleverantörer samt information om de relaterade resealternativ som de väljer, i syfte att möjliggöra affärsbokföring och affärsanalys
    • genomföra aggregerade analyser av vad olika användargrupper visar eller klickar på inom våra tjänster, för att öka vår förståelse för vilka funktioner som är populärast och mest användbara
    • granska och anpassa användarinnehåll som du laddar upp på Skyscanners plattformar
    • köra A/B-tester som visar alternativa versioner av våra tjänster för olika grupper av användare, i syfte att utvärdera den positiva eller negativa inverkan som sådana ändringar har på våra användares upplevelser av våra tjänster ‒ exempelvis kan vi ändra en knapps position, färg eller placering för olika användare som besöker vår sajt för att hjälpa oss att förstå hur vi kan göra vår tjänst enklare att använda eller för att mer effektivt dra användarens uppmärksamhet till den mest relevanta och viktigaste informationen
    • mäta effektiviteten hos vår kommunikation genom att registrera och analysera huruvida de mejl vi skickar till dig har öppnats
  • personalisera din upplevelse av våra tjänster för att säkerställa att din upplevelse på Skyscanner är så hjälpsam, effektiv och relevant som möjligt. Exempel:
    • Om du har valt att få nyhetsbrev och andra marknadsföringsmeddelanden kan vi skräddarsy deras innehåll och tidpunkten för utskicket utifrån vad vi tror är mest användbart för dig ‒ om du exempelvis har sökt efter flyg till Barcelona kan vi fråga om du även vill söka efter hotell i Barcelona.
    • Vi kan använda din platsinformation för att förutsäga vilken flygplats du vill resa från eller återvända till.
    • Vi kan visa dig relevanta annonser om våra tjänster eller andra tjänster som vi tror kan intressera dig. Till exempel kan vi, när vi vet att du nyligen sökt efter flyg till en viss plats, visa ett meddelande för dig och fråga om du vill söka efter hotell eller hyrbil på samma plats. Se avsnittet Hur används dina uppgifter för annonsering? nedan för mer information.
    • Att personalisera din upplevelse innebär att vi utifrån din aktivitet på våra tjänster skapar en profil och en tidslinje. Vi är dock noga med att säkerställa att våra aktiviteter inte involverar någon profilering eller några automatiserade beslut som kan ha juridisk eller annan väsentlig inverkan på dig.
    • Vi kan använda dina data för att träna våra maskininlärningsalgoritmer för att hjälpa oss att personalisera Tjänsterna. Vi kommer inte att använda direkt identifierbar information såsom dina kontaktuppgifter eller betalningsuppgifter för dessa ändamål.
  • Vi kan fatta informerade strategiska affärsbeslut genom att skapa sammanställda datauppsättningar av anonymiserade uppgifter som ger oss möjlighet att generera användbara insikter i mönster och trender inom resebranschen. Exempelvis kan vi använda sökdata för att övervaka resmålens efterfrågan och se till att priser och resealternativ som vi visar för våra användare finns tillgängliga via våra tjänster. Denna information är även användbar för reseleverantörer, då den hjälper dem att identifiera nya rutter eller platser som efterfrågas och se till att deras priser är konkurrenskraftiga.
  • Kontakta di för att bjuda in dig att delta i genuina marknadsundersökningar

När vi behandlar dina personuppgifter utifrån ett legitimt intresse gör vi det endast då behandlingen är relevant, lämplig och begränsad till vad som är nödvändigt utifrån insamlingssyftet. Vi ser givetvis till att våra legitima intressen inte påverkar dina egna rättigheter och friheter på ett orättvist sätt.

Då vi har erhållit ditt samtycke

Vi inhämtar ditt samtycke bland annat för att:

• skicka mejl gällande tjänster som du efterfrågar, till exempel prisbevakning
  • skicka direktmarknadsföring via mejl, push-meddelanden eller andra kanaler om du har samtyckt till det
  • registrera och utvärdera synpunkter du skickar till oss om du samtycker till att delta i enskilda användartester

I de fall ditt samtycke krävs för att vi ska kunna behandla dina personuppgifter kan du när som helst återkalla ditt samtycke genom att använda relevant funktion i produkten eller genom att kontakta oss.

Då vi behöver utöva eller uppfylla våra egna juridiska rättigheter eller skyldigheter

Vi kan behöva behålla och använda dina uppgifter i samband med lagliga tvister eller i syften som rör efterlevnad, föreskrifter eller revisioner. Exempelvis kan vi behålla uppgifter om lagen kräver det av oss eller om vi är skyldiga att göra det på grund av domstolsorder. Vidare kan vi, när du utövar tillämpliga lagliga rättigheter gällande åtkomst, ändring eller radering av dina personuppgifter, begära id-handlingar och verifieringsdokument från dig i syfte att bekräfta din identitet.

Vilka personuppgifter samlar vi in?

Vi samlar in, lagrar och behandlar information om alla som använder våra tjänster. Vi samlar dock inte in mer information än vad vi behöver.

Vi kan inte hjälpa dig att planera och boka din drömresa utan information. Så när du använder våra tjänster måste vi samla in, behålla och dela vissa personuppgifter och fråga om du samtycker till det i enlighet med denna policy. Vi samlar in personuppgifter på tre sätt:

Du ger dem till oss frivilligt

Information som du väljer att ge oss kan exempelvis vara personuppgifter som behövs för att du ska kunna boka resor åt dig själv och andra. Detta omfattar allt från datum och resmål som du väljer i en sökning till grundläggande information som krävs för bokning med en reseleverantör, till exempel namn och kontaktuppgifter Även innehåll som omdömen eller fotografier som du laddar upp på våra tjänster för att dela med andra resenärer kan vara frivillig information. Det viktigaste är dock att det alltid är du själv som väljer om du vill ge oss denna information eller inte.

Vi genererar eller samlar in dem automatiskt

Vi genererar eller samlar in information från din dator eller enhet automatiskt när du använder våra tjänster. Sådan information kan exempelvis vara IP-adress, information om enheten och webbläsaren du använder för att få tillgång till våra tjänster, webbadressen som du kom till oss ifrån samt tredjepart-sajter som du besöker när du klickar på länkar för att lämna Skyscanners sajt. Information om bokningar som du har gjort via Skyscanner ingår också. Vi kan även få kännedom om din plats via din mobil eller IP-adress. Detta hjälper oss att förbättra din upplevelse och se till att du får innehåll som är relevant för dig.

Vi tar emot dem från tredjeparter

Ibland får vi information om dig från tredje parter, beroende på hur du väljer att interagera med oss. Detta kan förekomma när du når vår webbplats via en kampanjpartner eller när du loggar in på ditt Skyscanner-konto via sociala medier. Och om du bokat med en Reseleverantör kan vi samla in information från dem om huruvida bokningen slutfördes och vad du i så fall bokade. Vi kan även samla in information om dig från bedrägeriförebyggande tjänstleverantörer vi samarbetar med för att förebygga missbruk av dina personuppgifter.

Våra tjänster är inte avsedda för barn under 16 år, och ingen under 16 år ska lämna information till, på eller via våra tjänster. Vi samlar inte medvetet in personuppgifter från barn under 16 år och vi raderar dem om vi får vetskap om att vi har samlat in eller fått sådana uppgifter, såvida de inte har tillhandahållits av barnets förälder eller vårdnadshavare eller med förälderns eller vårdnadshavarens uttryckliga samtycke.

Beroende på hur du interagerar med våra tjänster kan vi samla in eller behandla följande typer av personuppgifter på något av de tre sätt som beskrivs ovan.

• Kontaktuppgifter:
    • exempelvis namn, adress, e-postadress, telefonnummer och liknande information.
  • ID-uppgifter:
    • exempelvis kopior av ditt pass eller andra dokument som styrker din identitet, och som kan innehålla information som namn, adress, kön, nationalitet och födelsedatum.
  • Betalningsinformation:
    • exempelvis ditt kredit- eller betalkortsnummer samt kortets utgångsdatum och säkerhetskod, när du bokar en resa via våra tjänster.
  • Rese- och bokningsinformation:
    • exempelvis bokningsnummer, bokningshistorik, passageraruppgifter ("PNR"), id- eller passuppgifter samt resplan.
  • Demografisk information:
    • exempelvis ålder, kön, plats och vilket språk du föredrar när du använder våra tjänster.
  • Enhets- och platsinformation:
    • allmän information från din enhet såsom IP-adress, typ, märke, modell och operativsystem
    • specifika platsdata utifrån GPS-information från din mobila enhet (om du har beviljat oss åtkomst till denna information via dina enhetsinställningar)
    • icke-specifik plats baserat på din IP-adress.
  • Användar- och profilinformation:
    • din sökhistorik och dina reseinställningar hos Skyscanner
    • hur du har interagerat med våra tjänster, inklusive hur lång tid du tillbringat på vår webbplats och/eller app och de sidor och funktioner du har använt
    • länkar du har klickat på för att omdirigeras till eller från våra tjänster, inklusive vilken reseleverantör du omdirigerats till och vilken typ av resetjänst du valt
    • om du har omdirigerats till en reseleverantörs webbplats eller app för att slutföra en bokning kan vi samla in uppgifter från reseleverantören gällande om och vad du bokat hos dem.
  • Information om dina inställningar:
  • Kommunikationsinformation:
    • bland annat kommunikationer som vi erhåller från dig, till exempel synpunkter, hjälpförfrågningar och frågor via mejl och andra elektroniska kommunikationssätt såsom onlinechatt, snabbmeddelanden eller sociala medier
    • metadata avseende sådana kommunikationer, exempelvis datum och tid.
  • Innehåll som genereras eller tillhandahålls av användaren:
    • innehåll du laddar upp till våra tjänster, inklusive kommentarer, bilder, videor, rekommendationer, preferenser och omdömen, samt metadata såsom datum och tid för innehållet
    • information som du skickar i samband med eventuell korrespondens med oss, exempelvis signaturer, bilder, åsikter och, om du sökt en tjänst hos Skyscanner, information om tidigare anställningar, lön och liknande uppgifter.
  • Information från sociala medier:
    • din mejladress samlas in automatiskt av oss från externa sociala medier som du loggar in till Skyscanner ifrån.

Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

Vi behåller dina uppgifter bara så länge vi behöver dem eller måste lagra dem enligt lagen. Därefter raderar eller anonymiserar vi uppgifterna, så att du inte kan identifieras genom dem. Vi behandlar data olika beroende på vad den används till, men du kan be oss radera dina personuppgifter när som helst.

Vi behåller dina personuppgifter så länge som vi behöver dem. Hur länge uppgifterna behövs beror på varför de samlades in, eller om vi har en fortlöpande laglig grund för att behålla dem (till exempel att uppfylla ett avtal mellan oss, utföra en tjänst du har efterfrågat eller för att tillvarata våra legitima intressen). När vi inte längre har några skäl eller lagliga förpliktelser att behandla dina personuppgifter kan du lita på att vi raderar dem eller lagrar dem på ett sätt som innebär att de inte längre kan identifiera dig.

Vi har olika lagringspolicyer för olika typer av personuppgifter, baserat på:

• syftet med personuppgifternas insamling
  • hur lång tid det tar att uppfylla detta syfte
  • specifika anledningar till eller lagkrav på att spara personuppgifterna under en viss tid.

Om du har ett konto hos oss kommer vi dessutom att behålla sådana personuppgifter som din mejladress, ditt namn och andra uppgifter, så att du kan logga in och få tillgång till våra tjänster så länge du har ett konto. Vi kan behålla annan information på obestämd tid, såsom sajtaktivitet länkad till en IP-adress, som vi använder för att förstå våra resenärer, förbättra våra produkter och tjänster och skydda våra affärsintressen.

I enlighet med våra tjänstevillkor och riktlinjer kan vi även radera användarinnehåll som kan innehålla personuppgifter.

Oavsett hur länge dina uppgifter ska sparas kan du under vissa omständigheter be oss att radera dem. Ta reda på mer om hur du kan hantera dina personuppgifter i avsnittet “Vilka val och rättigheter har jag?” i denna policy.

När delas dina uppgifter med eller samlas in av tredjeparter?

Vi lämnar endast ut personuppgifter till tredjeparter som behandlar dem enligt våra riktlinjer.

Vi delar information gällande våra användare med utvalda tredjeparter som förser oss med olika tjänster som stöder leveransen av våra tjänster (vi kallar dem “Tredjepartsbehandlare”). Dessa Tredjepartsbehandlare kan vara allt från leverantörer av teknisk infrastruktur till leverantörer av kundtjänst och verifieringsverktyg. Vi kräver att alla Tredjepartsbehandlare som hanterar information åt oss gör så i enlighet med de avtalsvillkor som kräver att informationen förvaras på ett säkert sätt, behandlas i enlighet med dataskyddslagar och endast används enligt våra instruktioner och inte för Tredjepartsbehandlarnas egna syften (såvida du inte har uttryckligen har samtyckt till detta).

Tredjepartsbehandlare kan befinna sig i, eller behandla din information, utanför ditt bosättningsland. När vår användning av Tredjepartsbehandlare innebär att personuppgifter överförs från ett land inom EU till ett land utanför det europeiska ekonomiska samarbetsområdet vidtar vi lämpliga åtgärder för att säkerställa att personuppgifterna skyddas på ett tillfredsställande sätt på den platsen, oftast genom att tillämpa standardavtalsklausuler och robusta säkerhetskontroller som godkänts av EU-kommissionen.

De typer av Tredjepartsbehandlare som vi kan dela dina personuppgifter kan bland andra vara:

• betalningsbehandlare som vi anlitar för att på ett säkert lagra eller hantera betalningsinformation, till exempel kredit- och betalkortsuppgifter, som krävs för att möjliggöra bokning hos reseleverantörer ‒ om du exempelvis uppger dina kredit- eller betalkortsuppgifter lagrar vi dessa i ett PCI-godkänt datalager som tillhandahålls av en branschledande Tredjepartsinsamlare
  • leverantörer av programvarutjänster för dataaggregering och dataanalys som ger oss möjlighet att på ett effektivt sätt övervaka och optimera leveransen av våra tjänster
  • leverantörer av spårningsverktyg som vi använder för att övervaka situationer där du klickar på en länk till en reseleverantörs webbplats och omdirigeras från Skyscanner till reseleverantören
  • leverantörer av molnlagringstjänster och andra viktiga it-stödtjänster, och
  • andra företag inom Skyscanner-koncernen, i syfte att stödja leveransen av våra tjänster till dig. Vid den tidpunkt då denna policy publicerades var följande dotterbolag till Skyscanner Limited delaktiga i att leverera våra tjänster:
    • Skyscanner Bulgaria EOOD (Bulgarien)
    • Distinction Informatikai Szolgáltató Korlátolt Felelősségű (Ungern)
    • ExperienceOn Ventures Sociedad Limitada (Spanien)
    • Beijing Skyscanner Technology Co Limited (Kina)
    • Skyscanner Private Limited (Singapore)
    • Skyscanner Incorporated (USA)
    • Gogobot Inc d/b/a ”Trip by Skyscanner” (USA)
    • Shenzhen Skyscanner Technology Co. Limited (Kina)

Delning av dina uppgifter med tredjeparter eller samtycke till att de samlar in och behandlar dem utom vår kontroll

Om du köper en resa från en reseleverantör på bokningsplattformen inom våra tjänster kommer de personuppgifter som du lämnar under bokningsprocessen att delas med den relevanta reseleverantören och/eller en tredjepart som anlitats för att tillhandahålla tjänster åt reseleverantören, för att möjliggöra behandlingen av bokningen. Innan vi delar dina personuppgifter på detta sätt har du möjlighet att granska reseleverantörens integritetspolicy och villkor. Innan du slutför ett köp rekommenderar vi att du noga granskar dessa dokument för att förstå hur reseleverantören kommer att använda din information. Vi kan även dela personuppgifter med reseleverantören för reseleverantörens eller våra egna verifieringssyften, eller för att upptäcka bedrägerier.

För att förhindra och upptäcka bedrägeri kan vi dela information om dig med bedrägeriförebyggande tjänstleverantörer vi samarbetar med (“Bedrägeriförebyggande leverantörer).

Reseleverantörer och Bedrägeriförebyggande leverantörer kan vara belägna i, eller behandla din information, utanför landet du bor i. Till exempel, om du bokar ett flyg som opererar i ett visst land kan du förvänta dig att dina personuppgifter kommer att överföras till och behandlas av Reseleverantörer belägna i det landet. Lagstiftningen i dessa länder tillhandahåller inte alltid samma nivå av skydd av personuppgifter som lagstiftningen i ditt land.

Vi delar personuppgifter med tredjeparter om du uttryckligen har godkänt detta, till exempel när vi genomför en kampanj i samarbete med en partner och du uppmanar oss att dela din mejladress med tredjeparten i syfte att ta emot mejlerbjudanden.

Offentligt tillgängliga personuppgifter som finns i användarinnehållet, till exempel ditt namn, din bild och innehåll i omdömen och inlägg kan delas och/eller göras tillgängliga för noga utvalda tredjeparter som vi har avtal med, i syfte att visa detta innehåll för liknande reserelaterade tjänster hos dem.

Vi kan dela och/eller tillgängliggöra dina offentligt tillgängliga personuppgifter såsom ditt namn, profilbild, omdömen, resefoton och inlägg till noggrant utvalda tredje parter med vilka vi har kontraktsrelation

Ta reda på mer om hur du kan hantera dina personuppgifter när de delas på det här sättet i avsnittet “Vilka val och rättigheter har jag?” i denna policy.

Viss information kan även samlas in från dig av tredjeparter såsom annonsörer, marknadsföringsnätverk och partners (se avsnittet “Hur annonserar vi?” nedan) med hjälp av cookies och liknande teknologier. Till exempel kan din IP-adress och händelser relaterade till din aktivitet på Skyscanner, såsom sökningar du har gjort eller sidor du har besökt, samlas in och överföras till dessa tredjeparter så att de kan visa relevanta annonser för dig. Informationen som samlas in på detta sätt kommer aldrig att inkludera ditt namn, dina kontaktuppgifter eller annan information som skulle kunna identifiera dig offline. Mer information om annonsering på Skyscanner, inklusive hur du väljer bort vissa typer av annonser, hittar du i avsnittet “Hur annonserar vi?” i denna policy och i vår Cookie-policy.

Avslöjande av information för lagliga eller andra syften

Vi kan yppa dina uppgifter då det krävs för att vi ska kunna uppfylla våra Villkor eller andra avtal, eller göra dem tillgängliga för en eventuell eller faktisk köpare om Skyscanner (eller del av Skyscanners verksamhet) skulle säljas. Vid behov kan vi även yppa dina uppgifter för att förhindra, upptäcka eller väcka åtal mot olagliga eller misstänkt olagliga aktiviteter, inklusive bedrägerier, för att förhindra andra skador eller då det krävs för att svara på rättsligt bindande förfrågningar, åtal mot oss eller för att driva igenom våra rättigheter och göra reklamationer.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Att skydda din integritet är en del av vår företagskultur, och för att göra detta kombinerar vi olika branschstandardåtgärder.

Att skydda dina personuppgifter är vår främsta prioritet. Vi begränsar åtkomsten till sådana anställda inom Skyscanner-koncernen som måste ha tillgång till dina uppgifter för att kunna utföra sitt arbete och leverera våra tjänster.

Tyvärr kan ingen webbplats eller app garantera en total säkerhet, men vi har skapat ett säkerhetsprogram för hela verksamheten som är utformat för att hålla dina personuppgifter så skyddade som möjligt. Programmet använder sig av en rad tekniska, organisatoriska och administrativa säkerhetsåtgärder och bästa praxis-metoder, beroende på vilken typ av uppgifter som behandlas. Till exempel har datasystemet som vi använder för att lagra dina uppgifter åtkomstbegränsningar och molnbaserade servrar som använder sig av diskkryptering enligt branschstandard. Vi använder TLS- och HTTPS-kryptering för att skydda dina personuppgifter när vi överför dem via internet. Vi gör även säkerhetsbedömningar av tredjepartsbehandlare som hanterar dina uppgifter.

För att säkerställa att vi upprätthåller en företagskultur av “Integritet genom design” får alla anställda inom Skyscanner-koncernen en omfattande dataskydds- och integritetsutbildning. Vi utvecklar våra tjänster med målet att använda personuppgifter så sparsamt som möjligt, bland annat genom att tillämpa dataminimeringstekniker som anonymisering och pseudonymisering. När vi utvecklar eller uppdaterar våra tjänster på ett sätt som innebär att vi samlar in eller använder nya typer av personuppgifter gör vi dessutom en bedömning av hur integriteten påverkas för att förstå, och minska, sannolikheten för att du oavsiktligt ska påverkas.

Var lagrar vi dina uppgifter?

Dina data lagras på ett säkert sätt i datacenter runt om i världen. Den exakta platsen beror på var du befinner dig och när du använder Skyscanner. Dina uppgifter kommer att behandlas endast av sådana leverantörer som tillhandahåller ett lämpligt avtalsenligt skydd för den information de behandlar. Ibland kan dina uppgifter lagras i länder med andra säkerhetsnivåer än de som finns i ditt land, men vi ser alltid till att säkerhetsstandarderna uppfyller våra krav.

Vi lagrar uppgifterna som vi samlar in från dig på säkra servrar på olika platser, beroende på var i världen du befinner dig och när du besöker vår sajt. För tillfället använder vi servrar i Irland, Frankfurt, Tokyo, Singapore och Ryssland. Dessa servrar tillhandahålls och/eller stöds av tredjeparter som agerar enligt våra instruktioner (se “När delas din information med eller samlas in av tredjeparter?” för mer information).

Ibland har länderna som dina uppgifter överförs till, eller lagras i, andra eller mindre strikta dataskydds- och säkerhetsstandarder än de som finns i ditt land. Underställt lagarna i dessa länder kommer vi emellertid att tillhandahålla det skydd som behövs för att dina personuppgifter ska förvaras på ett säkert sätt, oavsett plats. Vi gör detta genom en kombination av lämpliga teknologiska, organisatoriska och administrativa säkerhetsåtgärder, och genom att upprätta nödvändiga avtal för att stödja dessa krav. Till exempel lagrar vi europeiska användares personuppgifter utanför det europeiska ekonomiska samarbetsområdet endast om en metod för validering av överföringen som godkänts av EU-kommissionen tillämpas.

Om du har frågor om åtgärderna vi vidtar för att säkra dina personuppgifter kan du kontakta oss via uppgifter du finner i denna sekretesspolicy (se Vilka är vi och hur kan du kontakta oss?)

Hur används dina uppgifter för annonsering?

Du kommer se olika annonser när du använder våra tjänster, och du kan även se Skyscanner-annonser när du befinner dig på andra plattformar. Dessa annonser kan komma från oss eller tredjeparter, och för att göra dem mer relevanta för dig kan de vara personaliserade. Informationen som används för att personalisera annonser som visas för dig kan inkludera uppgifter om vad du har sökt efter på Skyscanner, eller allmän platsinformation för en stad eller flygplats, men den kommer aldrig att inkludera ditt namn, dina kontaktuppgifter eller annan information som kan identifiera dig offline. Om du vill hantera användningen av dina uppgifter i annonseringssyfte kan du läsa mer om detta nedan och i vår Cookie-policy.

Annonser du kan se när du använder Skyscanner

Du kommer ofta att se annonser när du använder våra tjänster. Dessa levereras antingen direkt av oss eller av externa annonslösningsleverantörer som vi samarbetar med (vi kallar dem “Tredjepart-annonslösningar”).

De flesta av dessa annonser kommer att vara personaliserade för att göra dem mer relevanta för dig, och de faller under två olika kategorier. Först och främst personaliseras annonser för dig utifrån information som samlas in av oss eller tredjepart-annonslösningar medan du använder våra tjänster, till exempel din allmänna plats (ort eller land) och dina Skyscanner-sökningar eller din bokningshistorik (“Skyscanner-relaterad information”). Om du till exempel har bokat ett flyg till Rom kommer du att se annonser om hotell i Rom istället för annonser om hotell i Paris (Paris är underbart, men det skulle kunna vara lite irriterande!). Skyscanner-relaterad information kommer aldrig att inkludera ditt namn, dina kontaktuppgifter eller annan information som skulle kunna identifiera dig offline. I andra hand personaliseras annonser för dig genom information som vi inte har insyn i eller kontroll över, och som istället samlas in från dig av tredjepart-annonslösningar när du använder andra webbplatser eller plattformar än sådana som tillhör Skyscanner (“icke-Skyscanner-plattformar”). Gemensamt kallar vi detta för “intressebaserad annonsering”.

När du godkänner personliga annonser kan vi även använda information som vi samlar in via cookies och liknande teknologier för att visa dig personliga annonser, marknadsföring och erbjudanden på Skyscanner, eller för att skicka meddelanden till dig om du har valt att ta emot sådana. Till exempel kan vi, när du bokar ett flyg genom Skyscanner eller omdirigeras från Skyscanner för att göra en bokning på någon av våra partners webbplatser, använda informationen som vi samlar in med cookies och liknande teknologier till att personalisera annonserna som vi visar för dig, eller för att skicka personaliserade marknadsföringsmeddelanden som är relevanta för din bokning grundat på information såsom resmål, resedatum, tjänsterna du har valt eller vilken reseleverantör du reser med. Vi kan även använda den här informationen för att tillhandahålla relevant information om ditt resmål, såsom stadsguider eller uppdaterade väderprognoser, eller för att efterfråga omdömen och rekommendationer om de platser du har besökt.

Annonser du kan se när du använder icke-Skyscanner-plattformar

Du kan även se annonser för våra tjänster när du har lämnat Skyscanner och använder icke-Skyscanner-plattformar. Exempelvis kan detta ske när en icke-Skyscanner-plattform som du använder säljer en annonsplats, och Skyscanner, eller en tredjepart-annonslösning som vi samarbetar med köper den platsen. Precis som annonserna du ser medan du använder Skyscanner kan dessa annonser personaliseras och visas för dig baserat på information som tredjepart-annonslösningarna samlar in om dig när du använder våra tjänster eller icke-Skyscanner-plattformar. Om du till exempel har sökt efter flyg från Edinburgh till London på Skyscanner eller en icke-Skyscanner-plattform, och vi har bett tredjepart-annonslösningen att visa våra annonser för personer som visar intresse för att resa till London, kan tredjepart-annonslösningen kategorisera dig inom denna grupp och visa vår annons för dig.

Hur kontrollerar jag vilka annonser jag ser?

Vad är web beacons och pixeltaggar?

Web beacons eller pixeltaggar är små, transparenta bildfiler inuti en webbsida eller ett mejl. Vi använder dem för att förstå hur du interagerar med våra tjänster eller om du har omdirigerats till en reseleverantörs webbsajt eller app. Vi kan använda pixeltaggarna för att bekräfta om du fortsatte att boka med reseleverantören, och vad du bokade. Vi använder även pixeltaggar för att samla in information, till exempel om du öppnar ett mejl, så att vi kan förbättra vår kommunikation med dig.

Vad är programkoder?

Programkoder är korta kodavsnitt som finns på sidan för att mäta sådant som besök och interaktioner. Vi använder programkoder för att ta reda på hur du interagerar med våra tjänster, vilka annonser du ser och hur du rent allmänt använder våra tjänster.

Vilka valmöjligheter och rättigheter har du?

Om du har ett Skyscanner-konto kan du när som helst, genom att gå till din profil, få tillgång till, redigera, ladda ner eller radera viktiga personuppgifter associerade med din profil. Därifrån kan du även hantera dina preferenser för prenumeration och marknadsföring.

Du har även rättigheter gällande de personuppgifter som vi innehar om dig. Vi förklarar detta mer i detalj nedan. Du kan utöva dessa rättigheter genom att kontakta oss via vårt hjälpcenter.

Om du är boende i Kalifornien, läs mer om dina rättigheter enligt kalifornisk konsumentsekretesslag.

Du har rätt att be oss om en kopia av dina personuppgifter, att korrigera, radera eller begränsa behandlingen av dina personuppgifter, och att erhålla de personuppgifter som du har tillhandahållit till oss i ett strukturerat, maskinläst format. Dessutom kan du under vissa omständigheter motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter (i synnerhet då vi inte måste behandla uppgifterna för att uppfylla avtalskrav eller lagliga krav). I de fall vi har bett om ditt samtycke kan du när som helst återkalla ditt samtycke. Om du ber att få återkalla ditt samtycke till att Skyscanner behandlar dina personuppgifter kommer detta inte att påverka den behandling som vid den tidpunkten redan har skett.

Dessa rättigheter kan begränsas, till exempel om vi för att uppfylla din begäran vore tvungna att avslöja en annan individs personuppgifter, eller om du ber oss radera information som vi har laglig skyldighet eller legitima skäl att lagra. Om din begäran inte tillmötesgås har du rätt att lämna in ett klagomål till en dataskyddsmyndighet.

Om du inte kan utöva någon av dessa rättigheter på ett tillfredsställande sätt via din profil, kan du göra det genom att kontakta vårt dataskyddsombud genom att skriva till Skyscanner, Quartermile One, 15 Lauriston Place, Edinburgh EH3 9EN, eller elektroniskt via vårt Hjälpcenter.

Vilka är vi och hur kan du kontakta oss?

Skyscanner levereras av Skyscanner Limited, ett företag registrerat i Storbritannien.

Skyscanner Limited är personuppgiftsansvarig för all information som samlas in från dig av oss.

Vårt organisationsnummer är: 04217916

Vår registrerade företagsadress är: Floor 6, The Avenue, 1 Bedford Avenue, London, Storbritannien, WC1B 3AU.