1. Blir man verkligen snabbare berusad ombord på ett flyg?
Bristen på frisk luft uppe i ett flygplan leder till att det där glaset med rödvin tas upp av din kropp betydligt fortare än vad det skulle på fast mark. I alla fall enligt de flesta flygmyter… Men enligt forskare finns det inga märkbara skillnader mellan att dricka uppe i luften eller på landningsbanan. Samma regler gäller överallt; sex glas av champagne innan frukost kommer garanterat att göra sitt.
LÄS MER: Europas bästa drink-destinationer
View this post on InstagramA post shared by Manu Dewan (@dewanmanu) on
2. Varför finns det aldrig en rad ”13” på flygplan?
Tillhör du den skara som undviker A-brunnar och svarta katter? Då uppskattar du säkert att flygbolagen numera tar bort rad 13 från sina plan. Lufthansa har utöver detta även plockat bort nummer 17 då italienarna anser att även denna siffra bringar otur. Alaska Airlines är ett av få bolag som dock envisas med att ha kvar rad 13.
3. Är det sant att alla flygplan måste utrustas med en askkopp på toaletten trots att det har varit förbjudet att röka ombord i 15 år?
Ja. Enligt USA:s myndighet FAA ska alla flygplan vara utrustade med askkoppar ombord och denna regel har anammats av flygbolag världen över. Regeln infördes 1973 efter att en osläckt cigaretter ledde till att en privatjet kraschade. Så även om rökning ombord har varit förbjudet i närmare två decennier är askkopparna kvar utifall att någon passagerare skulle ge efter för sitt begär och tända en cigarett ombord.
View this post on InstagramA post shared by Therese (@theresehag83) on
4. Är det sant att flygplan dumpar toalettavfall i luften?
Du behöver inte vara rädd för att få något ovälkommet i huvudet. Ett tag var det så många i USA som trodde att flygplan medvetet häller ut avloppsvatten i luften att luftfartsmyndigheten tog fram ett informationsblad för att motbevisa ryktena. Det har dock förekommit läckor från flygplan, men om något träffar dig är det mest troligt att det kommer från en fågel.
5. Måste kabinpersonalen vara av en viss storlek?
Kabinpersonalen måste vara över 157 centimeter för att nå upp till de högsta hyllorna och klara av att placera ut rutschkanorna om nödsituation uppstår.
Men kabinpersonalen får heller inte vara för långa, är du över 188 centimeter kan det vara ett problem att gå upprätt i gångarna. Och när det kommer till midjemått så finns det inga strikta regler, bara du klarar av att servera Cola light under turbulens.
6. Kan åska leda till att flygplanet kraschar?
Skulle en stor bit metall som flyger genom en storm utgöra ett möjligt mål för ett blixtnedslag? Självklart. Åskan slår ner i i genomsnitt ett flygplan om året. Men oroa dig inte (!), det senaste planet som kraschade tillföljd av ett blixtnedslag flög 1967. Numera går flygplanen igenom flera tester och kontroller och de flesta passagerare som flög i ett plan som träffats av blixten menar att det bara kändes som svag turbulens.
7. Kan du fastna på toaletten om du spolar medan du sitter ned?
Det stämmer inte även om toaletten kan låta lite konstigt och ge ifrån sig ett högt svischande ljud. Flygplanstoaletter har ett stängt vakuumsystem nära avfallstanken som suger ner allt som ligger ovanför hålet, men de är designade för att inte skapa något vakuum mellan toaletten och sitsen. En bättre fråga är kanske istället vem som egentligen sitter ner och spolar?
8. Kan man bli hög på luften från syrgasmaskerna?
Brad Pitt verkade tro det i Fight Club. Men svaret är nej, du kan inte bli hög på syre, även om du känner dig lite mer avslappnad. Det är faktiskt bristen på syre som gör att du kan känna dig ”hög” och flygplanen är därför utrustade med syrgasmasker så att du kan hålla dig alert utifall att trycket plötsligt skulle falla.
9. Är det sant att ingen får lov att stå upp när piloten är på toaletten?
När lampan med säkerhetsbältet lyser ska alla passagerare sitta ner. Men till skillnad från det du tror är detta inte på grund av oväntad turbulens utan i det flesta fall för att piloten tar en paus och går på toaletten. Kabinpersonalens försteman tar då på sig den viktiga uppgiften att vakta dörren till cockpit för att förhindra att någon obehörig tar sig in. Så det är alltså inte flygmyter.
View this post on InstagramA post shared by Maria Pettersson👩✈️ (@pilotmaria) on
10. Kan mobiltelefoner eller andra elektroniska prylar verkligen orsaka problem ombord på ett flygplan?
Din lilla iPad skulle själv inte slå ut ett flygplans navigeringssystem. Men om alla passagerare hade sina elektroniska prylar på skulle detta kunna bli ett problem. Hursomhelst är lite känt kring prylarnas påverkan och därför är regeln mest till i förebyggande syfte. Men det är nog bäst att hålla sig till reglerna om man inte vill vara den som orsakade en flygplanskrasch..
11. Är platserna närmast utgångarna de säkraste?
Det extra benutrymmet är en lyx, men att sitta bredvid en nödutgång ökar inte dina chanser att överleva en krasch. Flygplansolyckor orsakas av olika anledningar och det är därför omöjligt att säga att en plats skulle vara säkrare än en annan.
Om flygplanet börjar brinna kan det vara smart att befinna sig nära nödutgångarna, men om dörrarna flyger av och du sugs ut först.. ja, ni förstår. Se till att veta var din närmaste nödutgång är, så är du så säker ombord som du kan vara.
Skyscanner är en resesökmotor som hjälper dig att få dina pengar att räcka längre vid bokning av flyg, hotell och hyrbil.