Nyheter Vinterplogging; Grön jogging på vintern

Alla artiklar

Vinterplogging; Grön jogging på vintern

Från Sverige till New York, Brasilien och på Londons gator ser du dem; människor med latexhandskar och en påse i handen. Medan de springer böjer de sig ner då och då och stoppar ner saker i påsen. Vad håller de egentligen på med? Och varför?

Det är helt enkelt ”ploggers” som är ute och plockar skräp och joggar samtidigt. När påsen är full, placerar de den i en lämplig papperskorg och hjälper till att minskar mängden plast som tar sig till havet. Ganska smart, eller hur? Vi vet ju alla att statistiken om plastföroreningar kan vara överväldigande. Ibland så jobbigt att tänka på att man inte riktigt vet var man ska börja för att hjälpa till – plogging är svaret på det! Vi kan alla göra någonting för hjälpa till – även om det bara är i närområdet. Dessutom är plogging inte bara bra för miljön utan också bra för din hälsa, ditt humör och inte minst för att du är ute i friska luften och gör någonting som kommer få dig att må bättre.

Plast, skräp och påverkan på miljön

Varje år produceras ca 300 miljoner ton plast och cirka 8,8 miljoner ton av den plasten dumpas i haven och hotar otaliga djur. Många av dessa djur är redan på väg att utrotas som ett resultat av detta. Vissa forskare beräknar att det 2050 kommer det att finnas mer plast i havet än fisk. Också den ökade koncentrationen av kemikalier, såsom kväve och fosfor, i havet främjar tillväxten av algblomningar, som kan vara giftiga för djur och skadliga för människor. Förutom faran för liv i haven orsakar mängderna av skräp andra problem, det slammar igen floder och gör att kuster dränks i sopor. Om du bor i ett kustnära område finns det massor att göra om du är sugen på att börja plogga. Varje bit plast eller skräp som plockas upp hjälper till att minska problemen i våra hav och vatten och ju fler som hjälper till – desto bättre för miljön.

Plogging på vintern

Oavsett om du väljer att plogga medan du går, springer eller är ute på en powerwalk är det bra att tänka på att klä sig efter vädret och vara rädd om fingrarna så att man håller dem varma. Vantar går faktiskt att tvätta om man har plockat skräp som är lite smutsigt på rundan. Har du en mössa på huvudet håller du också knoppen varm. En generell grundregel för kroppen är att klä sig lager-på-lager så att man kan skala av ett lager om man blir för varm eller ta på ett ytterligare lager om man blir kall.

För dig som springer samtidigt som du plockar är 2-3 lager av löparkläder eller så kallade ”skiktningssystem” som har inbyggda funktionslager för att ”fånga” kroppsvärme mellan dem för att isolera din kropp, något att rekommendera. Till skillnad från ett enda tjockare och tyngre lager eller underställ och täckjacka isolerar löparkläder utan att bli bulkiga och stör inte din löpstil lika mycket. Lager av mer teknisk löparkläder transporterar också bort svett och fukt bort från huden, vilket gör att ångan kommer ut på utsidan av plaggen. Du ska känna dig lite kylig eller lätt kall under de första minuterna av din löpning innan du har värmts upp ordentligt, sedan kan du ta bort lager för att undvika överhettning om du skulle känna dig för varm.

För dig som väljer att promenera och inte blir lika varm som om du skulle ha sprungit handlar det mindre om att transportera bort svett och mer om att hålla en jämn och bra värme. Tänk på att ha ordentliga vantar och en mössa på huvudet och att ha ett yttre lager som håller ute väta och eventuell snö. Ett underställ i bomull och ett mellanlager i ull eller en tunnare dunjacka är att rekommendera för promenaden om det är riktigt kallt ute. Tänk lager-på-lager så att du kan ta dig eller på dig om du känner dig för kall eller för varm.

Värm upp ordentligt

Det är ett bra att värma upp innan man börjar plogga, särskilt när det är kallt väder och oavsett om du ska springa eller gå medan du plockar skräp. Börja långsamt med lite väldigt mild jogging eller genom att gå raskt för att göra musklerna redo för träningspasset. Öka gradvis din takt tills du efter cirka 10 minuter kommer till den takt du kommer att upprätthålla under större delen av din ploggingrunda. Om du väljer att powerwalka istället för att springa kan du börja med att gå lite långsammare och öka takten gradvis så att dina muskler hänger med och är varma innan du är uppe i ditt walking-tempo.

Plogging är bra för planeten, din träning och dig

Fysiskt sett är löpning en repetitiv rörelse. Du träffar ditt steg, och din kropp driver framåt när dina fötter fortsätter att slå marken igen och igen. Löpning och raska promenader ger fantastiska fysiska fördelar som de är men du kan utmana musklerna på nya sätt med plogging. Plogging är dessutom ett träningsformat med låg intensitet, vanligtvis varar ett pass kanske en timme eller lite mer om du springer men om du går kan du förmodligen dubbla det utan att bli helt utmattad. Som ett träningspass ger det mer variation i kroppsrörelserna eftersom man lägger till böjningar, hukande och till och med töjning till den huvudsakliga aktiviteten som är att springa, vandra eller gå. Med plogging få man en mer allsidig träningsform som också är funktionell träning genom att man stannar till och böjer sig ner för att plocka upp skräp. Rygg och lår tränas under passet på ett sätt som inte sker under en vanlig promenad eller joggingrunda.

Plogging är samtidigt ett smart sätt att träna, bra för kroppen och naturligtvis bra för miljön med det ger också mentala fördelar. Du är inte bara ute i friska luften och andas in en massa syre, du gör dessutom någonting som är bra för dig och planeten vi bor på. Plogging är oerhört beroendeframkallande på ett positivt sätt eftersom det är ett bra sätt att hålla sig motiverad och ge träningen ett ytterligare, djupare, syfte. Man ska med andra ord inte underskatta de själsiga fördelarna med plogging.

Några andra av de fördelar du får med att vara ute och plogga är bland annat att det minskar symptomen på depression röra på sig. Det förbättrar dina inlärningsförmågor och skärper ditt minne.  Det i sin tur skyddar hjärnan från åldrande. För dem som lider av ångest lindras symptomen och dessutom hjälper det dig att sova bättre. Som om inte det var nog ökar självkänslan när man rör på sig och tar hand om sig själv.

Var kan man plogga när man är på resande fot?

Du kan mer eller mindre plogga vart du än reser, det finns grupper i de flesta större städer men också på lite mindre orter. Nedan finns några exempel på grupper du kan haka på eller som kan inspirera dig att hitta en grupp på den destination du ska till;

  1. För dig som är sugen på att plogga och vill göra det med andra finns det en mängd olika initiativ du kan haka på som till exempel Springtime som ploggar i Rålambshovsparken i Stockholm.
  2. Plogging i New York är en Meet up grupp för dig som vill plogga när du är i New York och shoppar julklappar eller bara på semester och vill göra någonting annorlunda eller hålla ploggingen uppe när du är ute och reser.
  3. I London kan du antingen haka på Project Awesome som springer tre gånger i veckan eller ta med soppåse och hanskar och springa eller gå och plogga i en valfri park i London – det finns många att välja på!
  4. Ska du till Budapest? Inga problem! Haka på denna grupp!
  5. Helsinki plogging? Jamenvisst! Det är klart att du kan plogga i vackra Helsingfors. Du hittar en av grupperna här.
  6. På väg till Israel på semester eller jobb och vill plogga? Haka på Israel Ploggers och träffa nya vänner.

Ett globalt fenomen som startade i Sverige

För att bekämpa plastföroreningar har många människor, allt från konstnärer, uppfinnare, entreprenörer och vanliga medborgare kommit med kreativa lösningar. En av dessa är Erik Ahlström som började plogga i den svenska huvudstaden Stockholm och skapade webbplatsen Plogga.se för att organisera aktiviteten och uppmuntra frivilliga. Ordet Plogging är en kombination av jogging med orden för att ”plocka upp”. Plogging började som en organiserad verksamhet i Sverige runt 2016 och spriddes till andra länder 2018, efter ökad oro över plastföroreningar. Sedan dess har plogging blivit ett fenomen som spridits som en löpeld världen runt! Människor från över 40 länder är representerade i den officiella ”Plogga” -gruppen online och stora evenemang har organiserats i nästan alla länder där plogging finns. Den initiala tillväxten var i Europa men plogginggrupper finns i länder som Ecuador och Thailand. Om du skriver plogging på Instagram hittar du närmare 100 000 foton av löpare över hela jorden som deltar.

Kan man plogga utan att jogga?

Att plogga innefattar dock inte bara att springa. Det går lika bra att promenera, åka skateboard, cykla, simma eller göra andra aktiviteter som att promenera med barnvagnen medan man ploggar. Plogging är attitydsförändrande och alla som testat märker att de snart är stolta skräpplockare eftersom de gör något för både miljön och hälsan.

För gammal eller för ung för att plogga – nej då!

Det är aldrig för sent eller för tidigt att börja plogga eftersom du själv väljer hur ofta, mycket och i vilken takt du vill plogga. Du kan ta med dig vänner, fika och en flaska vatten eller göra det till en trevlig familjeaktivitet. Passa på att plogga medan du är ute med hunden eller när du hämtar barnen på dagis. Det spelar ingen roll hur gammal eller ung du är – plogging är för alla! Och ju fler som ploggar, desto renare planet och desto mindre plast och skräp i naturen och i våra hav.

Plogg-utmana andra där du är

Du kan också skapa din egen plogging-utmaning, helt enkelt få en grupp löpare eller kompisar att tillsammans plogga, kanske i närområdet där ni bor? Det enda ni behöver är sopsäckar eller soppåsar och skyddshandskar och sedan kan ni plocka upp skräp när ni går. Superenkelt och förutom motionen gör ni någonting för miljön – tillsammans.

Nyårslöftet du inte kommer bryta

Vi närmar oss julhelgerna och nyår. Kanske är plogging det bästa nyårslöftet du kommit på att du borde göra? Varsågod! Vi bjuder på den.

Happy Plogging!

Karta